مقام نروژی: اروپایی ها همکاری دیپلماتیک با طالبان را آغاز کنند

مقام نروژی: اروپایی ها همکاری دیپلماتیک با طالبان را آغاز کنند
شنبه 6 خرداد 1402 - 12:37

«یان اگلند»، رئیس «شورای پناهندگان نروژ» روز شنبه اعلام کرد وی در حال رایزنی با سفیران و کشورهای اروپایی است تا آنها تا دوباره به افغانستان بازگردند و با طالبان به عنوان حکومت سرپرست این کشور تعامل کنند.

العالم - جهان اسلام

اگلند در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز افزود: نروژ سالهای مدیدی است که افغانستان را به رسمیت شناخته است، اگرچه رژیم‌ها و حکومت‌ها می آیند و می روند، اما اسلو هنوز افغانستان را به رسمیت می شناسد.

به باور اگلند، «در دیپلماسی، رژیم و حکومت‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شوند بلکه کشورها به رسمیت شناخته می‌شوند. کشور ما دیرزمانی است که افغانستان را به رسمیت شناخته است. رژیم‌ها و حکومت‌ها می‌آیند و می‌روند، اما ما افغانستان را به رسمیت شناخته‌ایم. سفیر ما باید هرچه زودتر به افغانستان برگردد. من برای نیل به این هدف همچنان در حال رایزنی با سفیران اروپایی برای بازگشت به افغانستان هستم. آنان باید به افغانستان بازگردند و با مقام‌های طالبان تعامل کنند.».»

این مقام ارشد نروژ که به تازگی با برخی از مقام‌های امارت اسلامی افغانستان در قندهار دیدار کرده است، افزود با دستیابی به یک راهکار در آینده، ممنوعیت‌ اعمال شده برای آموزش و کار زنان در افغانستان تعلیق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آنان دو مساله را به من گفتند. نخست اینکه ممنوعیت اعمال شد برای آموزش دختران و اشتغال زنان از طریق صدور یک رهنمود برداشته خواهد شد.

این مقام ارشد نروژ همچنین ابراز امیدواری کرد زنان و دختران بتوانند به زودی به مکاتب‌ و دانشگاه‌ها بازگردند.

نظام آموزشی افغانستان در حالی در صدر فهرست سازمان بین المللی نجات کودکان از لحاظ فروپاشی قرار گرفته که با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، مدارس و دانشگاه ها به روی دانش آموزان و دانشجویان دختران بالاتر از کلاس ششم بسته مانده است.
با وجود تشدید انتقادهای جهانی از حکومت طالبان افغانستان به ویژه پس از حمله تروریستی مرگبار اخبر کابل که موجب شهادت دهها دانش آموز شد، معاون سخنگوی طالبان می گوید: دوام فشارها و تحریم‌های جهانی بر حکومت جدید افغانستان فاصله میان این حکومت و جامعه جهانی را بیشتر خواهد کرد.
جامعه جهانی همواره موضوع بر طرف کردن تحریم‌ها بر حکومت طالبان را بر ایجاد حکومت فراگیر، تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و رفع تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان مشروط ساخته است و تأکید کرده که تا زمان تحقق نیافتن این شرایط دولت جدید افغانستان را به رسمیت نخواهند شناخت.
حکومت طالبان اما بارها تأکید کرده که تمامی شرایط یک دولت مشروع را فراهم کرده است.
به گزارش ایرنا، هرچند شورای امنیت سازمان ملل دوبار در مورد تمدید و یا رد معافیت سفر مقام‌های امارت اسلامی نشست برگزار کرد، اما به دلیل اختلاف نظرها میان اعضای این شورا هر دو نشست بی‌نتیجه پایان یافت.

پربیننده ترین خبرها