چگونه گروه‌های مقاومت آثار شکست جنگ سال 67 را از بین بردند؟

يکشنبه 14 خرداد 1402 - 22:07

عرب‌ها پنجاه و سه سال پیش در امتحان دوم خود مردود شدند و به جای باز پس گرفتن سرزمین خود، کرانه باختری را از دست داده و اشغالگران  به کرانه نیل رسیدند.

العالم - فلسطین

ایستگاه های رادیویی نیز موسیقی غم انگیزی با عنوان چگونه سینا، کرانه باختری و بلندی های جولان در عرض چند ساعت سقوط کرد، پخش می کردند.

صرف نظر از اینکه چه کسی مسئولیت واقعی شکست اعراب را بر عهده دارد مهم‌ترین دلیل شکست، عدم هماهنگی عرب ها و احساس ضعف در برابر رژیم صهیونیستی از نظر تجهیزات بود و اشغالگران بدون اینکه رژیم های عربی بتوانند به طرف مقابل نفوذ کنند به جوامع عربی نفوذ کردند.

اما سلطه‌ای تل‌آویو و نمایش دادن قدرت نظامی اش، در دو دهه گذشته به پایان رسید زیرا گروه‌های مقاومت، چه در فلسطین و چه در لبنان، توانستند این رژیم را مهار کنند و قدرت بازدارندگی اش را که با آن بر رژیم های عربی برتری می جست را از بین ببرند.

مهمترین دستاورد مقاومت در دو دهه اخیر، توانایی نفوذ در جامعه اسرائیل و شناخت کامل رژیم و برتری نیروی انسانی در نبردهای میدانی بود و از همه مهمتر، سربازان عرب در گذشته ایمان نداشته و براین باور بودند که طرف مقابل برتر است.

از اینرو، گروههای مقاومت که زرادخانه نظامی ضعیفی داشتند، توانستند معادلات را تغییر دهند، و آثار شکست را محو کنند و اشغالگران را وادار به از دست دادن قدرت بازدارندگی خود کنند.

ایستگاه‌های رادیویی نیز، بار دیگر موسیقی غم‌انگیزی با عنوان چگونه بلندی‌های جولان، سینا و کرانه باختری در عرض چند ساعت از دست رفت را پخش کردند.

از جمله دلایل شکست ژوئن می توان به عدم هماهنگی عرب ها، احساس حقارت اعراب نسبت به اسرائیل و نفوذ رژیم اشغالگر به جوامع عربی اشاره کرد بدون اینکه رژیم های عربی بتوانند به محافل طرف مقابل که فلسطینی ها هنوز از آثرات آن در رنج هستند، نفوذ کنند.

اما شرایط برتری جویانه رژیم صهیونیستی ، در دو دهه اخیر پس از آنکه مقاومت فلسطین و لبنان توانست به اشغالگران ثابت کند که قدرتی نداشته و نیروی بازدارنده ای که همیشه از رژیم های عربی بهتر است را در اختیار ندارد، پایان یافت.

اکنون رژیم اشغالگر اسرائیل که سه کشور عربی را در عرض چند ساعت شکست داد، نمی تواند جنبش مقاومت را که معادلات را تغییر داده شکست دهد و اشغالگران اسرائیل علنا اعتراف کردند که قدرت بازدارندگی خود را در مقابل این گروه‌ها از دست داده‌اند. و مقاومت توانست در این مدت کاری کند که رژیم های عربی در طول چهار دهه نتوانستند انجام دهند.

پربیننده ترین خبرها