مخالفان سوریه خواستار از سرگیری مذاکرات مستقیم با دمشق شدند

مخالفان سوریه خواستار از سرگیری مذاکرات مستقیم با دمشق شدند
دوشنبه 15 خرداد 1402 - 11:50

اعضای گروه موسوم به "شورای عالی مخالفان سوریه در ژنو" با صدور بیانیه ای اعلام کردند که تحولات بین المللی و منطقه ای و سوری کنونی و تحرکات مربوط به مسأله سوریه، شرایط مساعدی را برای از سر گیری مذاکرات مستقیم ایجاد کرده است.

العالم - سوریه

این شورا در بیانیه خود تصریح کرد که طبق همه مفاد قطعنامه بین المللی 2254 و طبق برنامه زمانبندی شد مذاکرات می تواند از سر گرفته شود.

آنها همچنین از بیانیه امان که توسط تعدادی از وزرای خارجه عرب در تاریخ 1 مه صادر شده و خطوط کلی طرح عربی برای سوریه را بر اساس اصل گام به گام تشریح کرده است، استقبال کردند.

این شورا با وجود استقبال از بیانیه جده در 19 مه، از اینکه هیچ اشاره ای در آن به قطعنامه 2254 نشده است، انتقاد کردند.

اعضای شورا همچنین از تصمیم اتحادیه عرب برای بازگرداندن کرسی سوریه به دولت این کشور قبل از آنچه "پایبندی دمشق به قطعنامه های سازمان ملل" خوانده اند، انتقاد کردند.

مخالفان سوریه در این بیانیه باز هم خواستار محاکمه آنچه "عوامل نسل کشی و جنایت علیه بشریت " خوانده اند، شده و از سازمان های بین المللی ذی ربط از جمله سازمان ملل خواسته اند تدابیر قانونی لازم را برای تحقق عدالت در نظر بگیرند.

به گزارش منابع رسانه ای، نشست شورای عالی مخالفان برای شرکت در مذاکرات سوریه در ژنو با شرکت 28 عضو از مجموع 36 عضو از دیروز آغاز شد و به مدت دو روز ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها