تشدید درگیری ها پس از آتش بس و آرامش یک روزه در سودان

تشدید درگیری ها پس از آتش بس و آرامش یک روزه در سودان
يکشنبه 21 خرداد 1402 - 16:24

پس از پایان آتش بس بیست و چهار ساعته میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، درگیری ها در خارطوم، پایتخت سودان، از سر گرفته شد.

العالم - آفریقا

به گزارش العالم، درگیری ها در سودان پس از یک روز آرامش نسبی، با پایان آتش بس یک روزه (24 ساعته) میان ارتش و نیروهای مسلح واکنش سریع که توسط ریاض و واشنگتن اعلام شده بود، دوباره در پایتخت این کشور آغاز شد.

برخی منابع محلی از تشدید درگیری ها در چندین منطقه خارطوم در کمتر از نیم ساعت پس از پایان آتش بس، خبر داده و خاطرنشان کردند که ارتش حمله نیروهای واکنش سریع به اردوگاه خود را دفع کرده است، همچنین صدای انفجارهای مهیب در جنوب ام درمان شنیده شد و درگیری هایی در شمال شهر رخ داد.

سوداناین منابع ضمن اشاره به درگیری‌هایی در شمال خارطوم بحری و پل الحلفایا حد فاصل میان این منطقه و ام درمان، از استفاده از سلاح‌های سنگین در این درگیری ها و حملات هوایی توسط جنگنده های ارتش سودان به مناطق استقرار نیروهای واکنش سریع در شرق رود نیل و سایر مناطق خبر دادند.

این درگیری ها پس از آتش بس یک روزه ای رخ می دهد که به دلایل بشردوستانه صبح شنبه اعلام شد و صبح یکشنبه پایان یافت، با تعهد دو طرف درگیری به رعایت آتش بس و توقف درگیری ها طی 24 ساعته گذشته، این امر به ساکنان پایتخت تنفسگاهی داد و آرامشی را برای آنها فراهم کرد که از دو ماه پیش یعنی آغاز درگیری تجربه نکرده بودند و برای آنها شرایطی را جهت خرید نیازهای ضروری فراهم آورد.

در حالی که آتش بس های متعدد صورت گرفته بین دو طرف درگیری با هدف تسهیل ارسال کمک های بشر دوستانه به سودانی ها منعقد و اجرا شده، اما شرایط انسانی و بهداشتی در این کشور به ویژه در خارطوم و منطقه دارفور که در اوج درگیری ها قرار دارند،در حال وخامت است.

به گفته برخی منابع پزشکی، در شرایطی که سازمان‌های بشردوستانه نسبت به تشدید بحران با نزدیک شدن به فصل بارندگی که تهدیدی برای شیوع مجدد بیماری های میکروبی مانند مالاریا، ناامنی غذایی و سوء تغذیه کودکان هشدار داده اند، سه چهارم بیمارستان‌های مناطق جنگی قابل سرویس دهی نیستند.

خارطوم که پیش از آغاز جنگ بیش از پنج میلیون نفر در آن زندگی می کردند، مانند سایر شهرها از کمبود مواد غذایی، قطع برق و کاهش خدمات اولیه رنج می برد.

پربیننده ترین خبرها