گفت و گوهای ایران و سوریه درباره آموزش عالی و بهداشت

گفت و گوهای ایران و سوریه درباره آموزش عالی و بهداشت
دوشنبه 22 خرداد 1402 - 20:53

بسام ابراهیم وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه با داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ابوالفضل باقری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران درباره راهکارهای تقویت همکاری مشترک در زمینه های آموزش عالی و بهداشت گفت و گو کرد.

العالمسوریه

در این دیدار که در وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه برگزار شد، دو طرف توافق کردند که کمیته‌های مشترکی برای پیگیری اجرای تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین دو طرف با هدف افزایش همکاری‌ها تشکیل شود.

از سوی دیگر در زمینه تقویت همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی و امضای قراردادهای خواهرخواندگی، تبادل بورسیه و کرسی تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیز توافق شد.

برگزاری سفرهای مشترک دانشجویان و اساتید دانشگاه برای شرکت در فعالیت های علمی و فرهنگی و دوره های آموزشی در ایران به ویژه برای دانشجویان و اساتید گروه های زبان فارسی در دانشگاه های سوریه از دیگر موارد مورد بحث بود.

دو طرف درباره راهکارهای توسعه همکاری در زمینه پزشکی، انجام تحقیقات علمی مشترک، تبادل اطلاعات، تجربیات و آموزش در زمینه های مختلف تخصصی پیشرفته پزشکی و دارویی، آناتومی، سلول های بنیادی، فناوری های لیزری، پیوند کبد و غیره بحث و تبادل نظر کردند.

بسام ابراهیم در این دیدار با اشاره به روابط ممتاز علمی و راهبردی سوریه و ایران و برنامه های متعدد همکاری علمی، فرهنگی و پژوهشی دو طرف، استفاده از تجربه ایران در زمینه های فناوری مدرن و امکان ایجاد پارک های علمی و فناوری و تحصیلات تکمیلی برای تقویت همکاری های علمی برای خدمت به توسعه دو کشور را مهم دانست.

سپس معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران با تاکید بر آمادگی کامل کشورش برای ارتقای همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه، بر اهمیت تلاش برای افزایش بورسیه‌های تحصیلی برای طرف سوری، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک و همکاری در سایر تخصص ها تاکید کرد.

معاون وزیر بهداشت ایران نیز به عزم و تعهد این وزارتخانه برای اجرای تفاهم‌نامه‌های مشترک و تلاش برای فراهم کردن تمامی امکانات برای دانشجویان سوری شاغل به تحصیل در رشته پزشکی در ایران و برگزاری دوره های آموزشی و برنامه های علمی مشترک تاکید نمود.

پربیننده ترین خبرها