برگزاری جشن سالگرد تأسیس حشد الشعبی در عراق

برگزاری جشن سالگرد تأسیس حشد الشعبی در عراق
سه شنبه 23 خرداد 1402 - 13:09

عراقی ها امروز (سه شنبه) 13 ژوئن سالگرد تأسیس حشد الشعبی را که با فتوایی "جهاد کفایی" آیت الله سیستانی در سال 2014 تشکیل شد ، جشن گرفتند.

العالم - عراق

حشد الشعبی، یک نیروی نظامی عراقی و بخشی از نیروهای مسلح این کشور و تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح و متشکل از حدود 67 یگان است.

به دنبال اشغال بخش های گسترده چند استان عراق در شمال بغداد و با صدور فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف، نیروی حشد الشعبی در عراق تشکیل شد.

با تصویب پارلمان عراق با اکثریت آرا، گروه حشد الشعبی در 26 نوامبر 2016 به رسمیت شناخته شد.

با صدور فرمان نوری المالکی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح وقت عراق ، هسته اصلی حشد الشعبی شکل گرفت و این گروه تشکیل شد تا جلوی پیشروی گروه تروریستی داعش به سمت پایتخت و مناطق اطراف آن را بگیرد.

حشد الشعبی پس از دیدار النوری مالکی با فرماندهان گروه های مسلح و حرکت این گروه ها به سمت فلوجه، کار خود را در 13 مارس 2014 آغاز کرد و مقرر شد تا از بغداد و سامرا و مناطق غربی عراق دفاع کند.

حشد الشعبی در ابتدا با مشارکت گردان حزب الله، عصائب اهل حق، سازمان بدر و نیروهای شهید صدر تشکیل شد اما بعد توسعه یافته و گروه های مسلح داوطلب بیشتری – که اغلب شیعه بودند - در پاسخ به فتوای جهاد کفایی مراجع به این گروه پیوستند. بعدها گروه های مبارز سنی از مناطق اشغال شده توسط "داعش" در صلاح الدین، نینوا، الانبار و نیز گروه هایی از ادیان و مذاهب و گروه های دیگر مثل مسیحیان ، ترکمان ها و کردها هم به آن پیوستند.

پربیننده ترین خبرها