در مراسم امضای اسناد همکاری با نیکاراگوئه؛

آیت‌الله رئیسی: تاکید سیاست خارجی ایران ارتباط با کشورهای مستقل است/ امضای 3 سند همکاری بین تهران و ماناگوآ

آیت‌الله رئیسی: تاکید سیاست خارجی ایران ارتباط با کشورهای مستقل است/ امضای 3 سند همکاری بین تهران و ماناگوآ
پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 09:36

رئیس جمهور با بیان اینکه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارتباط با کشورهای مستقل مورد تاکید بود و سفرم به نیکاراگوئه در همین راستا است، گفت: اگر در همه دنیا به اراده و خواست ملت‌ها احترام گذاشته شود و قدرت‌های سلطه‌گر در مقابل رای ملت‌ها خودکامگی نشان ندهند، شرایط در دنیا متفاوت خواهد شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه در چهارمین روز از سفر پنج روزه خود به آمریکای لاتین در مراسم امضای اسناد همکاری بین تهران و ماناگوا در ونزوئلا، افزود: خرسندم که امروز در آمریکای لاتین و نیکاراگوئه هستم و از دعوت دانیل اورتگا تشکر و به قهرمانان ملی آمریکای لاتین به ویژه این کشور ادای احترام می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارتباط با کشورهای مستقل مورد تاکید بود و سفرم به این کشور در همین راستاست.

رئیسیرئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اراده مردم و ملت‌ها همواره مورد احترام ما بوده است، افزود: معتقدیم اگر در همه دنیا به اراده و خواست ملت‌ها احترام گذاشته شود و قدرت‌های سلطه‌گر در مقابل رای ملت‌ها خودکامگی نشان نداده و اجازه دهند که رای و اراده مردم تحقق یابد، شرایط در دنیا متفاوت خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: اما متاسفانه امروز نظمی ناعادلانه در دنیا حاکم است و نظام سلطه با فراموشی خدا و خود به دیگران ظلم روا می‌دارد و جلوی تحقق اراده ملت‌ها را می‌گیرد.

رئیس جمهور گفت: همه ظلم‌ها به خاطر آن است که انسان‌هایی با بی توجهی به آنچه که اراده خداوند و با بی توجهی به آنچه اقتضای عدالت است، در نظم جهانی و با بی توجهی به آگاهی حقیقی ملت‌ها دست به ظلم و ستم می‌زنند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: لشکرکشی یکی از ابزارهای آنهاست و تهدید و تحریم روی دیگر سکه است اما مقاومت ملت‌ها استقلال طلبی و آزادی خواهی و عدالت خواهی آنها را منفعل می‌کند و به عقب می‌راند.

رئیس جمهور گفت: کاری که امروز آمریکای لاتین در بسیاری از کشورهای این منطقه انجام شده، مقاومت، صبر و ایستادگی در مقابل نظام سلطه و زیاده خواهی‌های آمریکا و طرافدران این کشور است.

ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر بسیار مهم است

آیت‌الله رئیسی در ادامه اظهارکرد: حتما شرایط و نظم جهانی به نفع جریان مقاومت و کشورهای مستقل رقم خواهد خورد. ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر بسیار مهم است. اعتماد بین کشورهای آمریکای لاتین و دیگر کشورها در مناطق مختلف جهان با یکدیگر می‌تواند اتحادی را ایجاد کند که هم تحریم‌ها را خنثی کند و هم برظرفیت این کشورهای مستقل بیافزاید.

وی همچنین به مذاکرات وزرای دو کشور ایران و نیکاراگوئه و امضای سه سند همکاری اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات برای رسیدن به نوع تبادل ظرفیت‌ها و استفاده از امکانات دو کشور برای ارتقا سطح روابط به تفاهم‌هایی رسیدند که اهم این تفاهم‌ها برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.‌ تفاهم دیگر موضوع تبادل تجربیات دو کشور در علم و فن آوری است.

رئیس جمهور گفت: ایران با وجود تهدیدها و تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه علم و فن‌آوری داشته به طوری که می‌توان امروز ایران را ایران پیشرفته و فن آور معرفی کرد و ما آمادگی به اشتراک گذاشتن تجربیاتمان با کشورهای دوست خود هستیم. پس یکی از حوزه‌های دیگر همکاری بین ایران و نیکاراگوئه حوزه علمی و فن‌آوری است.

آیت‌الله رئیسی گفت: یکی از همکاری‌های جمهوری اسلامی را با کشورهای دوست، همسایه و منطقه را صدور خدمات فنی مهندسی تعریف کردیم. نیروهای مجرب و کارآزموده‌ای هستند که می‌توانند در کشورها نقش بسیار مهمی در جهت گره گشایی از مسایل فنی و مهندسی در حوزه‌های مختلفی داشته باشند. حوزه خدمات بهداشتی و درمانی و حوزه سلامت یکی دیگر از حوزه‌هایی است که برای همکاری بین این دو کشور تفاهمی شکل گرفت.

رئیس جمهور گفت: گام‌های بلندی را جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت برداشته و تجربیات خوب و نیروهای ارزشمندی بویژه در حوزه دارو انجام گرفته که می‌تواند موضوع تبادل تجربیات و طرفیت‌های بین ما و نیکاراگوئه و کشورهای دوست باشد.

آیت‌الله رئیسی در پایان از اورتگا و دولت نیکاراگوئه به خاطر میزبانی خوبشان تقدیر و از وی برای سفر به تهران دعوت کرد.

پربیننده ترین خبرها