پایان بدون نتیجه جلسه وزرای دفاع ناتو برای تصویب اولین طرح دفاعی پس از جنگ سرد

پایان بدون نتیجه جلسه وزرای دفاع ناتو برای تصویب اولین طرح دفاعی پس از جنگ سرد
شنبه 27 خرداد 1402 - 07:59

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو٬ در مورد طرح جدید برای مقابله با حملات احتمالی روسیه به توافق نرسیدند. گفته می شود ترکیه به دلیل مخالفت با زبان به کار برده شده در جغرافیای این طرح، از جمله قبرس، مانع تصویب آن شد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو٬ در جلسه روز جمعه نتوانستند در مورد طرح جدید برای مقابله با حملات احتمالی روسیه به توافق برسند. یک دیپلمات غربی دولت ترکیه را مسئول این ناکامی معرفی کرد.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان طرح دفاعی جدید را که اولین مورد پس از پایان جنگ سرد است و به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین اهمیتی عاجل دارد بررسی کرده و به پذیرش آن نزدیک شده‌اند.
اما یک دیپلمات غربی گفت ترکیه به دلیل مخالفت با زبان به کار برده شده در جغرافیای این طرح، از جمله قبرس، مانع تصویب آن شد. به گفته این دیپلمات، تا قبل از برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در اواسط ماه ژوئیه در لیتوانی فرصت‌های دیگری برای تصویب این طرح وجود دارد.
این طرح شامل هزاران صفحه از برنامه‌ریزی‌های نظامی محرمانه است که نحوه مقابله ناتو با حملات احتمالی روسیه را تشریح می کند.
رویترز گزارش داده که تنظیم این طرح یک تحول اساسی در آمادگی و آرایش نظامی ناتو است. این سازمان از زمان پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تاکنون تنها در عملیات محدود نظیر اشغال عراق و یا افغانستان شرکت کرده و به یک طرح دفاعی همه جانبه نیاز نداشت.
بخش دیگری از این طرح توصیه‌های ناتو در مورد روزآمد کردن لجستیک و آموزش نیروهای مسلح کشورهای عضو است.
یک مقام آمریکایی گفت:«هر چند برنامه‌های جدید که اصطلاحا طرح منطقه‌ای نامیده می‌شود در این جلسه تصویب نشد، پیش‌بینی می‌کنیم بخش بسیار مهمی از موضوع مذاکرات در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو باشد که اواسط ژوئیه در لیتوانی برگزار خواهد شد.»

پربیننده ترین خبرها