گام های چین برای دلارزدایی؛ستفاده از یوان در بازار سهام هنگ کنگ

گام های چین برای دلارزدایی؛ستفاده از یوان در بازار سهام هنگ کنگ
شنبه 27 خرداد 1402 - 10:48

با انجام معاملات تجاری دهها شرکت چینی به واحد پول یوان در بازار سهام هنگ کنگ، بین المللی شدن تدریجی ارز چین از روز دوشنبه (۲۹ خرداد) آغاز خواهد شد.

العالم - آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، از بازه زمانی مذکور، سهام هنگ کنگ مانند علی بابا و تنسنت در میان ۲۴ سهمی در قرار می گیرد که مبادلات آنها همزمان با قیمت یوان و دلار هنگ کنگ در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ معامله می شوند.

بر پایه این گزارش، این طرح در ابتدا سرمایه گذاران خارجی را با سهام یوان هدف قرار می دهد، اما در مراحل بعدی سرمایه گذاران سرزمین اصلی را از طریق اتصال سهام هنگ کنگ و چین به یکدیگر مرتبط می سازد.

ذخایر یوان دریایی در هنگ کنگ به تنهایی حدود ۸۳۳ میلیارد یوان (۱۱۷ میلیارد دلار) تخمین زده می شود.

به باور مدیران بورس هنگ کنگ، این مساله نشان دهنده تمایل پکن برای گسترش استفاده از یوان در خارج از چین و ارائه راهکاری برای سرمایه گذاری به ارزش یوان است، لذا سبب کاهش خطر خروج سرمایه هایی خواهد شد به دلیل نوسانان دلار ممکن است متضرر شوند.

دینگ ونجی، استراتژیست در زمینه سرمایه گذاری جهانی می گوید چین در حال تلاش برای بین المللی کردن یوان است تا از خطرات ژئوپلیتیکی و کاهش وابستگی به دلار بکاهد.

دینگ ونجی می گوید این طرح یک نقطه عطف بزرگ به شمار می آید و پیش بینی می شود این مدل در آینده گسترش یابد، فراتر از سهام به اوراق قرضه و حتی دارایی های جایگزین برسد و موجبات افزایش مجموعه دارایی های خارج از کشور به ارزش یوان را فراهم آورد.

در حال حاضر این ابتکار عمل چین با شرکای تجاری در زمینه خرید نفت از خاورمیانه گرفته تا تجارت کالاها با شرکای برزیل تا روسیه انجام می شود.

یک پیشرفت قابل توجه در تلاش های چین برای ترویج استفاده از یوان در ماه جاری میلادی انجام شد. در این ماه پاکستان برای نخستین بار واردات نفت از روسیه را با تخفیف به واحد یوان پرداخت کرد.

به گزارش ایرنا، به استناد گزارش های خبری، از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی، رویدادهای زیادی به منظور کاهش سلطه دلار بر اقتصاد جهان روی داده که باعث شده «دلارزدایی» در کانون توجه قرار گیرد.

روسیه و ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی به طور مشترک اعلام کردند که از ارزهای دیجیتال برای تجارت بین‌المللی استفاده می‌کنند. عربستان سعودی برای فروش نفت خود با ارزهایی غیر از دلار آمریکا موافقت کرد. آرژانتین و برزیل قصد داشتند ارزهای مشترک تولید کنند. برزیل و چین توافق کردند که استفاده از دلار آمریکا به‌عنوان ارز میانی را متوقف کنند. به تدریج که استفاده از یوان چین در جهان افزایش می‌یابد، اصطلاح «دلارزدایی» بیشتر در کانون توجه قرار گیرد.

پربیننده ترین خبرها