وزیر انرژی لبنان:‌ آمریکا مانع گاز و برق رسانی به لبنان شده است

وزیر انرژی لبنان:‌ آمریکا مانع گاز و برق رسانی به لبنان شده است
شنبه 27 خرداد 1402 - 13:43

وزیر انرژی لبنان تصریح کرد که آمریکا مانعِ گازرسانی از مصر و برق رسانی از اردن به لبنان شده است.

العالم - لبنان

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ولید فیاض» وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان اظهار داشت: مانع اصلی انتقال گاز و برق به لبنان از طریق خاک سوریه است زیرا این حق را برای دولت دمشق بوجود می‌آورد که عوارض ترانزیت اعمال کند، چیزی که آمریکا با آن مخالف است.

وی افزود که این موضوع با دمشق هماهنگ شد، زیرا مقامات سوری اعلام کردند که هزینه‌های مالی تحمیل نمی‌کنند، اما در عوض ۸ درصد از گازی را که از خاک سوریه عبور می‌کند، دریافت می‌کنند؛ موضوعی که به اطلاع آمریکا و بانک جهانی رسید.

فیاض در خصوص همکاری مصر برای انتقال گاز به لبنان گفت: مصر برای ارسال گاز به لبنان به ضمانت نامه کتبی آمریکا نیاز دارد و در صورتی که این کشور موافقت کند، تنها ظرف سه روز می‌توان گاز و برق را به لبنان رساند.

وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان ادامه داد که برای حل بحران برق و گاز کشورش، پیشنهاد مناسب به همه طرف‌ها داده و موافقت اولیه از نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور انرژی برای ارائه تضمین‌های لازم به مصر برای همکاری حاصل شده است.

فیاض در خصوص پیشنهاد تهران گفت که آمریکا مانع همکاری لبنان با ایران شده و هنوز تضمین‌های لازم واشنگتن برای همکاری با ایران نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه روابط لبنان و سوریه تاریخی و عمیق است و مصر برای توسعه روابط با کشورهای عربی تلاش می‌کند، اضافه کرد: پروژه راهبردی عربی با حمایت آمریکا، راه حل منطقی بحران برق در لبنان است.

با بحران فزاینده انرژی علاوه بر بحران‌های اقتصادی و سیاسی در لبنان، پیشتر اردن اعلام کرده بود که قصد دارد به محض اینکه بیروت تمام مجوزهای لازم را از بانک جهانی دریافت کند، ۱۰۰ مگاوات برق را از طریق عبور شبکه آن از خاک سوریه در اختیار لبنان قرار دهد.

پیشتر «ایمن صفدی» وزیر امور خارجه اردن هم در کنفرانس خبری مشترک با «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی خود گفته بود که کشورش برای غلبه بر بحران انرژی در لبنان از بیروت حمایت خواهد کرد.

در اوایل سال گذشته میلادی، دولت لبنان با توجه به افزایش بحران انرژی در این کشور در پی کمبود سوخت ناشی از فروپاشی مالی، برای تامین برق از طریق سرزمین‌های سوریه دو قرارداد با اردن امضا کرد که گامی دیگر در مسیر همگرایی بیشتر کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

«غسان الزامل» وزیر برق سوریه در مراسم امضای این توافقنامه اعلام کرده بود که دمشق همه تدابیر لازم برای اتصال شبکه برق اردن به لبنان از طریق سوریه را انجام داده و همه تسهیلات لازم را نیز برای اجرایی شدن کامل این توافقنامه ارایه خواهد کرد.

وی افزود: ما این توافقنامه را یک دستاورد برجسته می‌دانیم و سوریه جزء اولین کشورهایی است که در تلاش برای همکاری بین کشورهای عربی در همه زمینه‌ها است.

به گزارش ایرنا، لبنان در طول دهه‌های اخیر با مشکل تامین برق روبرو بوده اما این مشکل در سالهای اخیر با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور نمود بیشتری پیدا کرده است.

پربیننده ترین خبرها