انتقاد شدید دمشق از دعوت نشدن به نشست اتحادیه اروپا درباره آینده سوریه

انتقاد شدید دمشق از دعوت نشدن به نشست اتحادیه اروپا درباره آینده سوریه
شنبه 27 خرداد 1402 - 20:23

وزارت امور خارجه سوریه در اعتراض به دعوت نشدن این کشور به اجلاس دو روزه «حمایت از آینده سوریه و منطقه» به میزبانی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه ای تصمیم این اتحادیه برای کنار گذاشتن دولت سوریه از این اجلاس به عنوان نماینده اصلی ملت این کشور را تکرار مواضع منسوخ بروکسل ارزیابی کرد.

العالم ـ سوریه

بنابر گزارش خبرگزاری سانا، وزارت امور خارجه سوریه در این باره تاکید کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت کشور سوریه را از کنفرانسی که در مقر خود در بروکسل برگزار شد و عمدتاً به سوریه اختصاص داشت، حذف کند تا حقیقت اهداف و سیاست‌های ورشکسته‌اش در نتیجه اقدامات غیرانسانی و غیراخلاقی خودسرانه علیه ملت سوریه افشا نشود.

در این بیانیه آمده است: برگزارکنندگان این نشست به حضور ابزارهای فاسد خود که با «داعش» و «جبهه النصره» و دیگر سازمان‌های تروریستی که به توطئه خود علیه سوریه ادامه می‌دهند و در مقابل خواست و منافع حیاتی مردم این کشور می‌ایستند، اکتفا کردند.

وزارت خارجه سوریه همچنین تاکید کرد: سوریه که اهداف جنگ تروریستی علیه خود را خنثی کرد و تلاش‌ها برای مداخله در امور داخلی خود را ناکام گذاشت، تأکید می‌کند که تلاش‌ها برای تضعیف مواضع این کشور به نتیجه نخواهد رسید.

هفتمین کنفرانس بین المللی حمایت از آوارگان سوریه ۲۴ و ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان دولتی، کنشگران مدنی و سازمان‌های بین‌المللی در بروکسل برگزار شد. در روز نخست کنفرانس افراد حقیقی و شخصیت های وابسته به سازمان‌های مردم نهاد، در موارد مختلف تبادل نظر کردند. در روز دوم نیز نمایندگان دولت‌ها پیرامون وضعیت آوارگان و حمایت از بازسازی سوریه گفت‌وگو کردند.

کشورهای شرکت کننده در اجلاس دو روزه «حمایت از آینده سوریه و منطقه» که به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار شد، با تامین ۵.۶ میلیارد یورو برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان سوری و کشورهای میزبان توافق کردند.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از این مبلغ ۴.۶ میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۳ و یک میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۴ اختصاص یافته است. این بیانیه می‌افزاید: بودجه ای که امروز وعده داده شد از مردم داخل سوریه و کشورهای همسایه میزبان پناهندگان سوری حمایت می کند.

از این میزان ۳.۸ میلیارد یورو توسط اتحادیه اروپا، ۲.۱ میلیارد یورو از کمیسیون اروپا و ۱.۷ میلیارد یورو توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا تامین خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها