دیدار و گفتگوی وزرای خارجه ایران و قطر

دیدار و گفتگوی وزرای خارجه ایران و قطر
سه شنبه 30 خرداد 1402 - 18:06

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در دوحه با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان روز سه شنبه در دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با ابراز خرسندی از روابط ممتاز سیاسی میان ایران و قطر، بر لزوم تلاش مشترک برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری و تحقق بخشیدن به هدفگذاری های رهبران دو کشور در این زمینه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه با استقبال از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک و نیز دیدارهای هیأت‌های تخصصی و فنی دو کشور، ابراز امیدواری کرد که شاهد تحول در روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و قطر باشیم.

امیرعبداللهیان بر اهمیت نقش بنادر دو کشور در افزایش نقل و انتقال کالا و مسافر میان دو کشور تاکید کرد و فعال‌تر کردن بنادر تعیین شده برای این منظور را خواستار شد.

موضوعات کنسولی از جمله کمک به آزادی و یا انتقال زندانیان ایرانی در زندانهای قطر نیز از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار از توسعه روابط دوجانبه اظهار خرسندی کرد و گفت گام های خوبی تاکنون برداشته ایم و در عین حال لازمست برای تحقق اهداف از قبل تعیین شده بیشتر تلاش کنیم.

وی خواستار هدف گذاری صحیح برای برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شد.

نخست وزیر قطر همچنین تنظیم برنامه کار مشترک را برای هموار کردن مسیر و رفع موانع همکاری مهم دانست و افزود کشورش در تلاش است زمینه های لازم برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی ایران در قطر را فراهم کند.

وی نسبت به تقویت همکاری های حمل ونقل دریایی دو کشور نیز ابراز آمادگی کرد و گفت در این زمینه وزرای ذیربط دو کشور تلاش‌های خود را افزایش خواهند داد.

امیرعبداللهیان که در سفر دوره‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس در دوحه قطر به سر می‌برد، پس از دیدار و گفت وگو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور عربی، با همتای خود در این کشور نیز به رایزنی نشست.

گفت وگوهای دوجانبه، تبادل نظر درخصوص مسائل مهم منطقه و بین‌الملل و همچنین مسائل مربوط به مذاکرات رفع تحریم از مهم‌ترین محورهای دیدارهای امیرعبدالهیان در قطر است.

وزیر امور خارجه پس از قطر به منظور رایزنی و تبادل نظر با مقامات عمان، عازم مسقط می شود.

عنایتی مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه، مجتبی بنی اسدزاده دستیار وزیر امور خارجه در امور اجرایی، ابراهیم رضایی عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، علیرضا کوهکن مشاور دیپلماسی علمی وزیر امور خارجه و برخی دیگر، امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها