جمهوری‌خواهان کنگره به‌دنبال تصویب استیضاح بایدن

جمهوری‌خواهان کنگره به‌دنبال تصویب استیضاح بایدن
پنج‌شنبه 1 تير 1402 - 01:40

همزمان با تلاش دو نماینده جمهوری‌خواه برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان این کشور اما به دلیل نگرانی از تضعیف تحقیقات کنگره، با این کار مخالف است.

العالم-آمریکا

دو نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش هستند تا طرح استیضاح «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور را در کنگره به تصویب برسانند.

همزمان که «لورن بوبرت» و «مارجری تایلر-گرین» تلاش می‌کنند تا مجلس نمایندگان آمریکا را وادار به رای‌‌گیری بر سر استیضاح بایدن کنند، اما «کوین مک‌کارتی» رئیس این نهاد قانون‌گذار به دلیل نگرانی از خطر چنین اقداماتی برای تضعیف تحقیقات کنگره، با آن مخالف است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان قرار دارد، این هفته در مورد طرحی برای استیضاح بایدن به دلیل نقض سوگند خود از طریق ناتوانی در اجرای قوانین مهاجرت و ایمن‌سازی مرز با مکزیک و جلوگیری از ورود ماده مخدر مصنوعی فنتانیل به این کشور، رأی گیری کند.

بوبرت که این طرح را پیشنهاد داده، شامگاه چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «جمهوری‌خواهان باید کنار هم بمانند و این مرد (بایدن) را به دلیل کوتاهی از وظایفش در مرز جنوبی، از مقام خود بیرون کنند».

تحلیلگران می‌گویند طرح استیضاح بایدن شانس کمی برای تصویب‌شدن در مجلس نمایندگان دارد، زیرا مخالفان این اقدام، تعداد رای لازم برای جلوگیری از تصویب‌شدن آن را دارند.

به نوشته رویترز، تایلر-گرین، دیگر نماینده جمهوری‌خواه که چند هفته‌ای می‌شود استیضاح بایدن را دنبال می‌کند، اعلام کرده که همزمان در حال برنامه‌ریزی طرح‌هایی برای «کریستوفر رای» رئیس اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و یک وکیل آمریکایی است که شرکت‌کنندگان در حمله به ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ را تحت تعقیب قرار می‌دهد.

مک‌کارتی اما به عنوان رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که با رای‌گیری یکباره برای استیضاح بایدن، آنهم در حالی که تحقیقات کمیته در مورد فعالیت‌های مالی خانوادگی رئیس جمهور و دولت او هنوز در جریان است، مخالف است.

«ایان سامز» سخنگوی کاخ سفید ضمن انتقاد از طرح‌های جمهوری‌خواهان برای استیضاح بایدن، این اقدامات را تلاش سیاسی مذبوحانه توصیف کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها