زلال قرآن (2285)

انسان ها در صراط حیات؛ نعمت داده شدگان، مغضوبین و ضالین

انسان ها در صراط حیات؛ نعمت داده شدگان، مغضوبین و ضالین
شنبه 3 تير 1402 - 20:07

العالم - زلال قرآن

انسان ها در صراط حیات به سه گروه تقسیم می شوند:

قرآن کریم در آیات 6 و 7 سوره مبارکه حمد:

« اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ. صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِالْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ»
ترجمه: (تو ما را به راه راست هدایت فرما. راه آنان که به آنها انعام فرمودی، نه راه کسانی که برآنها خشم فرمودی (قوم یهود) و نه گمراهان).
اصناف آدمی در حرکت در صراط زندگی به سه گروه تقسیم می شوند.

1– گروه مغضوبین

مغضوبین (کفار و مشرکین و منافقین و ظالمین و عاصیّن و...،) که به دلیل جهل به مقصد حیات و صراط وصول و چگونگی طی طریق در آن از صراط مستقیم الهی منحرف شده اند، کسانی هستند که در اثر بی ایمانی و ارتکاب گناهان مختلف (صغیره و کبیره) مورد خشم و سخط الهی قرارگرفته اند که آتش خشم خداوند قادر قهار در قالب عقوبت و بلا و عذاب بر آنها وارد می گردد، این گروه بدلیل دوری از حق و غفلت از خدا و ارتکاب معاندانه معاصی، مشمول خشم و عذاب الهی خواهند شد.

2– گروه ضالین

این گروه مُتحیرینی هستند که عمری را در شک و ابهام و تردید بسر برده و قدرت تشخیص حق از باطل و راه از چاه و صراط مستقیم الهی را ندارند، به همین دلیل گمراه شده و گاهاً به تصور صراط مستقیم در بیراهه طی طریق می نمایند.

3_گروه انعمت علیهم

به هدایت آیات زیر:

1 - آیات 7 و 8 سوره مبارکه حجرات:

« وَاعْلَمُواأَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّـهِ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَـٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ . فَضْلًا مِنَ اللَّـهِ وَنِعْمَةً وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»

ترجمه: (و بدانید رسول خدا در میان شماست، که اگر در بسیاری از امور رأی شما را پیروی کند خود به رنج و زحمت می‌ افتید و لیکن خدا مقام ایمان را محبوب شما گردانید و آن را در دلهایتان نیکو بیار است و کفر و فسق و معصیت را زشت و منفور در نظرتان ساخت. اینان به حقیقت اهل صواب و هدایتند. این مقام بر آنان به فضل خدا و نعمت الهی حاصل گردید و خدا (به احوال بندگان) دانا و (به صلاح نظام عالم) آگاه است).

2 - ایه69 سوره مبارکه نساء:

« وَمَنْ يُطِعِ اللَّـهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَـٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَـٰئِكَ رَفِيقًا»

ترجمه: (و آنان که اطاعت خدا و رسول کنند البته با کسانی که خدا به آن‌ها لطف فرموده یعنی با پیغمبران و صدّیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد، و اینان نیکو رفیقانی هستند).

«انعمت علیهم» انبیاء و اولیاء و صدیقین و صالحین و شهدا و اطاعت کنندگان از خدا و رسول الله (ص) هستند که قلوب آنها به نور ایمان روشن و به معارف حقه الهیه مُزیّن و به صراط مستقیم الهی هدایت یافته باشند، هستند.

به بیان دیگر:

«انعمت علیهم» صاحبان نعمت عظمای معارف حقیقیه الهیه هستند که با ایمان خالص و انجام اعمال صالحه (عمل دقیق بر اساس اوامر الهی و احکام شرع مقدس) در صراط مستقیم الهی قرار گرفته و با بهره مندی از نعمت هدایت های خداوند علیم حکیم راه کمال می پویند و به کمالات لایق و سعادت حقیقی دنیا و آخرت می رسند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها