آیا راه حل بحران سوریه، گذر از ادلب و نابود کردن تروریست هاست ؟

آیا راه حل بحران سوریه، گذر از ادلب و نابود کردن تروریست هاست ؟
سه شنبه 6 تير 1402 - 16:33

عملیات نظامی سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه در ریف ادلب، بر رویدادهای سوریه سایه افکنده و سوالات متعددی را در اذهان ایجاد کرده است.

العالم - نظرکده

«حسن شقیر» ، پژوهشگر مسائل سیاسی، عملیات نظامی سوریه و روسیه در حومه ادلب را پاسخ به بمباران حومه حماه و حومه لاذقیه توسط گروه های تروریستی می داند .

وی با بیان اینکه تروریست ها با هواپیماهای بدون سرنشین منازل شهروندان را بمباران کردند که تلفات زیادی به همراه داشت، خاطرنشان کرد: اولین بار نیست که گروه های تروریستی از پهپاد استفاده می کنند، بلکه بمباران غیرنظامیان در زمان بسیار مهمی یعنی پس از نشست مسکو و آخرین دور دیدار آستانه رخ داده است.

وی عملیات سوریه و روسیه در ریف ادلب را پاسخی عملی به گروه های تروریستی حاضر در آن منطقه دانست که پیامی محکم و روشن داشت مبنی بر اینکه نمی توان در برابر حملات تروریستی تحت هیچ شرایطی اعم از داخلی و بین المللی سکوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: هیات موسوم به هیات تحریر الشام و سایر گروه های تروریستی از اجرای توافقات سوچی برای باز کردن گذرگاهها و بازگشت پناهندگان که سال ها پیش امضا شده است خودداری می کنند، و عملیات سوریه و روسیه یک عملیات میدانی عملی و آغاز راه حلی برای مشکل شمال غرب سوریه است.

سمیر ایوب، کارشناس مسائل روسیه نیز به نوبه خود، حملات هوایی روسیه و سوریه به مواضع گروه های تروریستی مسلح را با توجه به حملات اخیر تروریست ها به غیرنظامیان را ضربه تنبیهی دانست.

ایوب گفت: به نظر می رسد حملات هوایی پیامی قوی برای گروه های تروریستی و همچنین ترکیه دارد مبنی بر اینکه مشغولیت روسیه در عملیات نظامی در اوکراین، نمی تواند از ایفای نقش این کشور در سوریه بکاهد.

وی با اشاره به تماس تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در خصوص وضعیت سوریه گفت روسیه بیش از هر زمان دیگری به حل بحران سوریه علاقه مند است .

وی تاکید کرد : روسیه بر موضع خود اصرار دارد که هرگونه توافق بین ترکیه و سوریه تنها بر اساس احترام به حاکمیت سوریه، مبارزه با گروه‌های تروریستی و لزوم پایبندی آنکارا به توافق‌های قبلی با مسکو در سوچی است که آن را اجرا نکرده است. .

پربیننده ترین خبرها