به رغم جنایت علیه کودکان؛

گوترش از ذکر نام اسرائیل در «فهرست شرم» سرباز زد

گوترش از ذکر نام اسرائیل در «فهرست شرم» سرباز زد
چهارشنبه 7 تير 1402 - 13:54

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل بار دیگر نام رژیم جنایتکار و کودک کُش صهیونیستی را در گزارش سالانه خود (۲۰۲۲) قرار نداد؛ گزارشی که پیرامون نقض حقوق و کشتار کودکان در درگیری های مسلحانه و مناطق حنگی در سراسر جهان از جمله فلسطین منتشر شد.

العالم - آمریکا

بنابرب گزارش العربی الجدید، گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در حالی روز سه شنبه بدون ذکر نام رژیم اسرائیل صادر شد که این رژیم از ناقضان اصلی و مداوم و آشکار حقوق فلسطینی ها بویژه کودکان فلسطینی است و در جنایت های این رژیم تاکنون شمار زیادی از کودکان فلسطینی شهید یا مجروح شده اند.

شورای امنیت سازمان ملل ماه آینده این گزارش را که توسط «‌ویرجینیا گامبا» نماینده ویژه دبیرکل در امور کودکان و درگیری های مسلحانه ارائه خواهد شد، مورد بحث قرار خواهد داد.

العربی الجدید با اشاره به سیاست دوگانه و گزینشی دبیرکل سازمان ملل در برخود با کشورها آورده است که به رغم اینکه آمریکا و انگلیس در جنگ های خود در افغانستان و عراق اقدام به نقض حقوق کودکان کرده اند یا ائتلاف متجاوز در جنگ یمن اینکار را کرده است، اما این روسیه است که گوترش نام آن را در فهرست شرم قرار داده است و این برای اولین بار است که نام یکی از اعضای دائم شورای امنیت در این فهرست قرار می گیرد.

به نوشته این رسانه عرب زبان، سال‌هاست که بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر به شدت از گوترش و دفتر او در مدیریت این پرونده انتقاد کرده‌اند، از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشری که قبلاً نحوه برخورد با این فهرست را شرح داده و عدم گنجاندن یک کشور با نفوذ و متحدانش در این فهرست را «تضعیف اعتبار گزارش» توصیف کرده بود.

این سازمان ها معتقدند که گوترش این کار را از ترس خشم کشورهای کمک کننده به سازمان ملل یا با نفوذ انجام می دهد.

«ویرجینیا گامبا » نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه طی کنفرانس مطبوعاتی که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، نتوانست توضیح قانع‌کننده‌ای برای ادامه حذف رژیم اسرائیل به رغم وجود تعداد زیادی از موارد نقض حقوق کودکان و فلسطینی ها توسط این رژیم، از «فهرست شرم » ارائه کند.

به گزارش ایرنا، پیشتر دبیرکل سازمان ملل در گزارش سال گذشته خود، در مورد تخلفات سال ۲۰۲۱ نوشته بود که در صورت تکرار حملات هوایی و موشکی به همین اندازه در سال ۲۰۲۲ طرف های درگیر در این فهرست قرار خواهند گرفت.

گامبا نام برده نشدن از برخی طرف ها در فهرست امسال را اینگونه توجیه کرد که این اقدام به دلیل همکاری آنها و کاهش تعداد قربانیان نسبت به سال قبل و همچنین تعداد حملات هوایی بوده است زیرا در سال ۲۰۲۱، تعداد کودکان کشته شده ۷۸ نفر در مقایسه با ۴۲ کودک در سال گذشته بود.

پربیننده ترین خبرها