وزیر نیرو: تنش آبی کرمان برطرف می‌شود/ آخرین وضعیت انتقال آب به فلات مرکزی ایران

وزیر نیرو: تنش آبی کرمان برطرف می‌شود/ آخرین وضعیت انتقال آب به فلات مرکزی ایران
جمعه 9 تير 1402 - 10:21

وزیر نیرو با اشاره به افتتاح پروژه ملی انتقال آب سد نسا به شهرهای بم و بروات گفت: طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف و به تعداد ۴۲۲ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

العالم - ایران

محرابیان در مراسم افتتاح پروژه ملی انتقال آب سد نساء به شهرهای بم و بروات با اشاره به تنش آبی در برخی شهرها و استانها اظهار داشت: به همین منظور پروژه های مختلفی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

وی با اشاره به انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی، سیستان و بلوچستان و استان کرمان افزود: در تلاشیم تنش آبی استان کرمان را برطرف کنیم.

محرابیان با بیان اینکه پروژه آبرسانی بم و بروات از سد نسا بیش از 10 سال نیمه کاره بود، تصریح کرد: در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشا کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به ‌ویژه بم از دسترسی به این آب با کیفیت محروم بودند.

وی درباره اهمیت این طرح خاطرنشان کرد: تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان 20 میلیون متر‌ مکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر و 142 روستای مسیر به میزان حدود 10 میلیون متر‌مکعب در سال هدف ( سال 1425 )،چشم انداز و افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

محرابیان با بیان اینکه این پروژه 240 هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف و به تعداد 422 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، تاکید کرد: افتتاح خطوط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان نیز پس از مدت‌ها در این سفر به انجام می‌رسد تا مردم و صنعت شهرستان از مزایای آن برخوردار شوند. این پروژه شامل 373 کیلومتر خطوط جمع‌آوری و تصفیه‌خانه به ظرفیت 26 هزار و 550 مترمکعب در شبانه‌روز است.

وزیر نیرو اضافه کرد: افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت از جمله فواید و اثرات مثبت اجرای این پروژه است. جمعیت هدف این پروژه در فاز یک 210 هزار نفر طراحی شده است.

وی با بیان اینکه استان کرمان ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه معادن و کشاورزی دارد، گفت: مهمترین معضل استان کرمان در سال‌های قبل عدم فرآوری مواد معدنی و خام‌فروشی بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه کرمان در مسیر بزرگ توسعه، مشکل تامین منابع آبی دارد بیان کرد: کرمان همواره در بحث آب فقیر بوده است و باید تدبیر جدی برای حل این مشکل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مصوبات سفر برای رفع مشکل آب استان کرمان مصوبات خوبی است، افزود: چهار برنامه را در دستور کار داریم که اولین آن حداکثر فایده از آب‌های سطحی و سدهای استان است.

محرابیان با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت انتقال آب دریا برای تامین آب کرمان نیز در دستور کار است، گفت: در سال 89 این پروژه آغاز شده و در این دولت هم در حال پیگیری جدی است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان پیشرفت خوبی داشته است، ادامه داد: برای استان کرمان و تامین آب شرب مناطق شمالی تخصیص آب داده شده و کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند و انار از این مسیر تامین آب می‌شوند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه این پروژه در حال حاضر سرعت خوبی دارد و 20 بهمن سال گذشته کلنگ‌زنی شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت پساب برای تامین آب صنعت نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی نقاط استان با فرونشست زمین، کاهش منابع آبی روبه‌رو و افزایش برداشت روبه‌رو هستیم، گفت: با پساب آب می‌توانیم آب صنعت را تامین کنیم.

محرابیان با اشاره به اینکه تمام پروژه‌های فاضلاب کشور در دستور کار است تا در اختیار صنعت قرار بگیرد، افزود: معادن استان کرمان بالاترین ظرفیت را دارند و با حمایت این صنایع می‌توانیم مشکلات تامین آب را نیز حل کنیم.

وی با بیان اینکه امروز پروژه‌های آبی خوبی در استان کرمان افتتاح و شرق استان کرمان از آب شرب با کیفیت برخوردار می‌شوند، ادامه داد: فاضلاب شهر سیرجان نیز در دست اقدام است که امروز تصفیه‌خانه آن افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه جهاد آبرسانی در استان کرمان در حال انجام است، گفت: جا دارد از سپاه، بسیج، خیرین و گروه‌های جهادی و همکارانم در ادارات آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب تشکر کنم.

وی با بیان اینکه 669 روستای استان که در تنش آبی به سر می‌بردند که عملیات آبرسانی به آنها در حال اجرا است، افزود: از این طریق آبرسانی به 10 هزار روستا در سطح کشور در دست اقدام است که 669 روستای آن در کرمان است.

پربیننده ترین خبرها