گزارش خبرنگار العالم از تظاهرات عراقی ها در برابر سفارت سوئد در بغداد

جمعه 9 تير 1402 - 20:56

هزاران شهروند عراقی برای اعلام حمایت از قرآن کریم در برابر ساختمان سفارت سوئد در بغداد تجمع کردند.

العالم ـ عراق

نوید بهروز خبرنگار العالم در بغداد تاکید کرد که معترضان خشمگین عصر جمعه با تجمع در برابر سفارت سوئد در بغداد شعارهایی علیه دولت سوئد سر دادند.

در این اعتراضات پیام مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز قرائت شد. مقتدی صدر بر ضرورت بازنگری غرب در سیاست دوگانه اش علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی تاکید کرد.

در بیانیه مقتدی صدر آمده است: سوزاندن قرآن کریم تعدی آشکار علیه صلح و عدالت است. کسانی که منادی دموکراسی و آزادی بیان هستند باید منصف باشند و با جنایت سوزاندن نسخه ای از قرآن کریم اعلام مخالفت کنند زیرا جنایتی بزرگ است. این جنایت اقدامی تحریک آمیز علیه تمام مسلمانان است. مطالبه گران دموکراسی باید یک رویکرد داشته باشند و اصول آزادی بیان واقعی را رعایت کنند.

خبرنگار العالم گفت: در دیگر شهرهای عراق نیز تجمع های اعتراضی گسترده در سطوح مختلف برای محکومیت اقدام شنیع دولت سوئد برگزار شد.

نوید بهروز خاطرنشان کرد: تمام گروه ها و اقشار عراقی اعم از شیعیان و اهل سنت و مسیحیان همگی یک صدا هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند. در واقع درباره محکومیت این اقدام در عراق اجماع و توافق نظر وجود دارد.

پیش از این آیت الله سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، ضمن محکوم کردن این اقدام اهانت آمیز از سازمان ملل خواست تا تدابیر موثر جهت ممانعت از تکرار چنین رفتارهایی و وادار کردن کشورها به تجدیدنظر در قانون‌هایی که وقوع این حوادث را مجاز می‌داند و نیز دعوت به تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان مختلف با رعایت حقوق و احترام متقابل، اتخاذ کند.

معترضان در تظاهرات امروز، پرچم عراق و تصویر مقتدی صدر رهبر جریان صدر که به برگزاری این تظاهرات دعوت کرده بود، به دست گرفته بودند. منابع عراقی از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در محل تجمع تظاهرکنندگان خبر دادند. این دومین تجمع عراقی ها در برابر سفارت سوئد در عراق است؛ مردم عراق روز گذشته نیز برای محکومیت هتک حرمت قرآن در سوئد در برابر سفارت این کشور در بغداد تجمع کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها