نخست وزیر سوئد؛ حمایت از آزادی بیان یک هتاک و ناراحتی از آزادی بیان عراقی ها

نخست وزیر سوئد؛ حمایت از آزادی بیان یک هتاک و ناراحتی از آزادی بیان عراقی ها
شنبه 10 تير 1402 - 22:05

خبر: اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد گفت که تصمیم کشورش برای اجازه دادن به یک افراطی جهت آتش زدن قرآن کریم در عید قربان در استکهلم قانونی اما نامناسب بوده است.

تحلیل:

نه نخست وزیر سوئد و نه هیچ یک از مقامات سوئدی از رفتار شنیع فرد هتاک، دیوانه و افراطی انتقاد نکردند آن هم به این بهانه که کاری که انجام داده چیزی جز آزادی بیان نبوده است! آنها حتی از مسلمانان به ویژه شهروندان مسلمان سوئدی، به دلیل توهین به مقدسات و هتک حرمت کتاب مقدس آنها عذرخواهی نکردند.

به نظر می‌رسد که عبارت نامناسب به این معناست که جنایت شنیع این جنایتکار یک عمل قانونی غیرقابل انکار است، اما با توجه به اینکه خشم مسلمانان جهان را برانگیخت، نامناسب است.

بدتر از همه آن است که پلیس سوئد که در پوشش "آزادی بیان" از مجرم در حین انجام جنایت بر اساس قوانین سوئد حمایت می کرد، در همان زمان یک شهروند مسلمان سوئدی را که قصد جلوگیری از این جنایت را داشت دستگیر کرد.

جالب است که نخست وزیر سوئد از واکنش عراقیها به این جنایت انتقاد کرده و گفته که ورود معترضان به ساختمان سفارت این کشور در بغداد کاملا غیرقابل قبول است. اما واقعیت آن است که بر اساس منطق سوئدی، وقتی عراقیها به سفارت سوئد هجوم بردند، در واقع از حق آزادی بیان خود استفاده کردند پس چرا کریسترسون می خواهد این حق را از آنها سلب کند؟

ما از کریسترسون می‌خواهیم در ازای هجوم به سفارتش صبور و آرام باشد و احساساتی نشود، همانطور که از ما ‌خواست وقتی می‌بینیم یک جنایتکار صفحاتی از قرآن کریم را پاره می‌کند، منقلب نشویم به این دلیل که این بخشی از آزادی بیان است، به همین دلیل، دست پختش را به خودش برمی گردانیم.

پربیننده ترین خبرها