تهدید نخست وزیر فرانسه خطاب به معترضان: از هیچ چیز نخواهیم گذشت

تهدید نخست وزیر فرانسه خطاب به معترضان: از هیچ چیز نخواهیم گذشت
يکشنبه 11 تير 1402 - 19:32

نخست وزیر فرانسه در ادامه روند سرکوب معترضان که به قتل خونسردانه یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه اعتراض دارند، تاکید کرد: ما از هیچ چیز نخواهیم گذشت و دولت هیچ خشونتی را رها نخواهد کرد.

العالم - اروپا

به گزارش تارنمای روزنامه «لو فیگارو»، الیزابت بورن روز یکشنبه در دیدار با شهرداران، از قاطعیت دولت فرانسه در اعمال مجازات معترضان سخن گفت.

وی که در دعوی دولت و مردم، طرف دولتمردان را گرفته بود، به شهرداران اطمینان داد که ما اجازه نمی‌دهیم چیزی از بین برود و در کنار شهرداران خواهیم بود.

بر اساس اخبار و تصاویر منتشر شده، خشونت دولت و پلیس فرانسه در سرکوب ناآرامی‌های پنج شب گذشته از فضای شهری به فضای مجازی نیز راه‌ یافته است.

در همین پیوند برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سخن از بیانیه‌ای مبنی بر "درخواست پلیس فرانسه برای محدودیت موقت دسترسی به اینترنت در برخی محله‌های خاص" را منتشر کرده‌اند که وزارت کشور فرانسه زیر بار نرفته و آن را جعلی خطاب می‌کند.

هرچند پلیس فرانسه نیز هشدار داده است که «این خبر جعلی است» اما در شبکه‌های اجتماعی همچنان خبر از بیانیه پلیس دست به دست می‌شود.

وزارت کشور فرانسه در حالی این خبر را تکذیب می‌کند و نسبت به انتشار آن توسط شهروندان اخطار می‌دهد که قرار بود در راستای مدیریت ناآرامی‌ها در این کشور، جلسه‌ای مشترک بین ژرال درمنن وزیر کشور و ژان-نوئل بارو وزیر دیجیتال فرانسه راس ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه (به وقت پاریس) برای تعیین راهبرد دولت در حوزه شبکه‌های اجتماعی برگزار شود.

هرچند اعلام شد که این جلسه امکان درخواست حمایت از پلتفرم‌هایی همچون توییتر، اسنپ‌چت یا تیک‌تاک را «به‌ویژه برای شناسایی کاربران شبکه‌های اجتماعی که در ارتکاب تخلفات شرکت می‌کنند» را ممکن می‌سازد، اما از همان ابتدا شهروندان نسبت به ماهیت برگزاری این جلسه واکنش منفی نشان داده و آن را در راستای سرکوب معترضان در شبکه‌های اجتماعی ارزیابی کردند.

تلویزیون فرانسه نیز دقایقی پیش اعلام کرد که امانوئل مکرون ساعت ۱۹:۳۰ (به وقت محلی) در کاخ الیزه با نخست وزیر، وزیر کشور و وزیر دادگستری دیدار خواهد کرد تا در مورد اعتراضات خشونت‌آمیز در این کشور گفت‌وگو کند.

توسل پلیس به پهپاد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پلیس فرانسه استفاده از پهپاد برای مقابله با آشوب‌ها در این کشور را در پاریس و برخی شهرهای دیگر، مجاز اعلام کرد.

تازه‌ترین آمار وزارت کشور فرانسه تعداد بازداشت‌های پنجمین شب ناآرامی‌ها (شنبه شب) در این کشور را ۷۱۹ مورد اعلام کرده است.

این در حالیست که ژرال دارمنن وزیر کشور از استقرار ۴۵ هزار پلیس و نیروی انتظامی برای کنترل ناآرامی‌ها در پنجمین شب متوالی خبر داده بود.

در جریان اعتراضات شب گذشته ، ۵۷۷ خودرو و ۷۴ بنا به آتش کشیده شد.۸۷۱ آتش‌سوزی پراکنده نیز در معابر و سطح شهرها گزارش شد. دیشب همچنین ۱۰ کمیساریا، ۱۰ ژاندارمری و ۶ پست پلیس شهری مورد حمله معترضان قرار گرفت.

سه‌شنبه گذشته، نائل ۱۷ ساله راننده خودرویی بود که به فرمان توقف پلیس بی‌توجهی کرد و پلیس موتورسوار از پنجره راننده به وی شلیک کرد و او را کشت.

به گزارش ایرنا، این اتفاق در شهر نانتر فرانسه خشم مردم را برانگیخت و مساله مجوز پلیس در استفاده از خشونت و سلاح گرم علیه مردم عادی را به صدر اخبار و تحلیل‌ها آورد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها