پنتاگون: پیروزی روسیه در جنگ بدتر از کشتار بمب خوشه‌ای است

پنتاگون: پیروزی روسیه در جنگ بدتر از کشتار بمب خوشه‌ای است
شنبه 17 تير 1402 - 21:24

مقام ارشد پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره خطرات انسانی استفاده از مهمات خوشه‌ای که واشنگتن قصد دارد در اختیار کی‌یف قرار دهد، گفت بدترین چیز برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه در جنگ پیروز شود.

العالم - اروپا

«کالین کال» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا جمعه (هفتم ژوئیه) ضمن اذعان به اینکه تحویل مهمات خوشه‌ای به اوکراین می‌تواند باعث تلفات غیرنظامیان شود، گفت ترس از موفقیت روسیه در میدان جنگ بر این نگرانی‌ها غلبه دارد.

او در کنفرانسی خبری از تصمیم کاخ سفید در تصویب بسته کمک نظامی جدید به اوکراین به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار که شامل مهمات خوشه‌ای می‌شود، دفاع کرد.

این در حالی است که بیش از ۱۰۰ کشور هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ممنوع کرده‌اند. آمریکا و اوکراین به این معاهده متعهد نیستند.

به گزارش راشا تودی، کالین کال در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون به متحدانش اطمینان داده این مهمات باعث آسیب بیش از حد به غیرنظامیان نمی‌شود، گفت: من هم مانند هر کس دیگری نگران شرایط انسانی هستم، اما بدترین چیز برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه در جنگ پیروز شود. بنابراین مهم است که (پیروز) نشوند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما «کی‌یف به این بمب‌ها نیاز دارد».

تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست. ضدحملات اخیر اوکراین علیه مواضع روسیه هیچ‌گونه دستاورد چشمگیری به همراه نداشته و ارتش اوکراین تعداد زیادی از تانک‌ها و خودروهای زرهی که غرب در اختیار این کشور قرار داده بود را در نبرد با روسیه از دست داده و آن‌طور که وزارت دفاع روسیه گزارش داده بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی خود را هم از دست داده است.

تصمیم دولت آمریکا در ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، با انتقادات بین‌المللی همراه شده است. سازمان دیدبان حقوق بشر (Human Rights Watch) گفته «انتقال این تسلیحات به اوکراین، تا مدت‌ها به رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد». ائتلاف ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواسته به دلیل آسیب‌های مورد انتظار برای غیرنظامیان، از این سلاح استفاده نکنند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد: دولت جو بایدن نیز «باید متوجه شود که هر تصمیمی که اجازه استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در این جنگ را بدهد، به یک نتیجه مورد انتظار منجر خواهد شد: کشتار بیشتر غیرنظامیان».

به گزارش فارس، سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، بشریت را به جنگ جهانی جدید سوق می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها