نشست «طوفانی» کابینه اسرائیل/ جدال بر سر تشکیلات خودگردان

نشست «طوفانی» کابینه اسرائیل/ جدال بر سر تشکیلات خودگردان
دوشنبه 19 تير 1402 - 13:35

یک روزنامه صهیونیستی از جزئیات نشست شب گذشته اعضای کابینه رژیم صهیونیستی در نحوه تعامل با تشکیلات خودگردان فلسطین و تردید آنها در ضرورت تقویت یا تضعیف بیشتر این تشکیلات پرده برداشت و فضای این نشست را "طوفانی" توصیف کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» روز دوشنبه نوشت: دفتر نخست وزیری اسرئیل دیشب بیانیه ای صادر کرد که در آن از موفقیت کابینه امنیتی (کابینه متشکل از تعدادی از وزیران کلیدی و امنیتی) برای برداشتن گام هایی با هدف جلوگیری از سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین (به ریاست محمود عباس) اما با چند شرط خبر داد.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، پایان دادن به هر گونه فعالیت سیاسی و حقوقی علیه رژیم صهیونیستی از جمله تعقیب در دادگاه های بین المللی، حذف مطالب تحریک آمیز علیه اشغالگران در کتب درسی فلسطینی، قطع حقوق خانواده های اسرا و شهدای فلسطینی و توقف ساخت و ساز در مناطق موسوم به «c» در کرانه باختری از جمله شروطی است که سران رژیم صهیونیستی برای تشکیلات خودگردان تعیین کرده اند تا به آن عمل کرده و به برخی امتیازات جزیی دست یابد.

این امتیازات جزیی نیز در حدی است که نیاز به موافقت کابینت یا کابینه این رژیم نداشته باشد و مطالباتی مانند اعمال تخفیف بر روی نرخ سوخت و نیز حذف بخشی از بدهی های تشکیلات خودگردان را دربر نگیرد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت»، کابینه رژیم اسرائیل با هیچ گونه تسهیلاتی به ویژه در مورد مسائل اقتصادی که نیاز به تأیید وزارت دارایی دارد - مانند کاهش سوخت و بخشش برخی بدهی ها - خصوصا در سایه مخالفت های ایتامار بن گویر وزیر تندروی امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی افراطی کابینه موافقت نخواهد کرد. امتیازات جزیی به تشکیلات خودگردان در حدی خواهد بود که نیاز به موافقت کابینه امنیتی یا کابینه فراگیر رژیم صهیونیستی نداشته باشد.

این روزنامه، نشست شب گذشته کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر مخالفت ایتمار بن گویر وزیر افراطی امنیت داخلی این رژیم با دادن هرگونه امتیازی به تشکیلات خودگردان فلسطین "طوفانی" توصیف کرد.

بن گویر در این نشست گفت: شما در این توهم بسر می برید که تشکیلات خودگران فلسطین کمتر از حماس از ما تنفر دارد... آنها - به زعم وی - در کتاب های درستی خود خواهان قتل یهودیان هستند و آنها را نجس می دانند. آنها به تروریست ها حقوق می دهند و بالاخره هم روی ما اسلحه خواهند کشید آن وقت شما می خواهید آنها را تقویت کنید؟

یک مسوول ارشد امنیتی که نامش در گزارش نیامده در پاسخ بن گویر گفت که «تشکیلات خودگردان، سلاحش را به روی همه گروههای فلسطینی و نه فقط حماس گرفته است» که بن گویر پاسخ داد: شما در توهم هستید، اگر قوی شوند سلاحشان را به روی نظامیان ما خواهند گرفت و این چیزی است که قبلا هم اتفاق افتاده است.

به نوشته یدیعوت آحارنوت، در این نشست همچنین چند مسوول امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار دادند که تشکیلات خودگردان فلسطین در وضعیت سختی بسر می برد و خطر فروپاشی آن را تهدید می کند و رژیم اسرائیل باید این تشکیلات را با اجرای طرح های بزرگ، تقویت کرده و از سقوط نجات دهد اما یکی از وزرا پاسخ داد که "آنها (تشکیلات خودگردان) وضعشان بهتر از چیزی است که شما فکر می کنید".

این روزنامه صهیونیستی در پایان نوشت: در این نشست به دلیل مخالفت برخی اعضا با هر گونه اقدامی که جنبه اقتصادی داشته باشد، تنها با اقداماتی با ماهیت اجتماعی و ضروری (به نفع تشکیلات خودگردان)، موافقت شد.

بسیاری از ناظران فلسطینی بر این باورند که تشکیلات خودگردان فلسطین در سالهای گذشته به عنوان بازوی امنیتی رژیم صهیونیستی عمل می کند اما با این حال، نتوانسته است رضایت تل آویو را جلب کند.

۱۱ تیرماه جاری نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی، از برگزاری نشست کابینه امنیتی این رژیم با هدف تقویت «تشکیلات خودگردان فلسطین» خبر داده بودند.

پیش تر رئیس رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ این رژیم نیز به مقامات «تشکیلات خودگردان فلسطین» درباره افزایش حملات علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری هشدار داده بودند.

«یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با «حسین الشیخ» مشاور «محمود عباس» و اصلی‌ترین گزینه جانشینی وی خاطرنشان کرده بود: نیازمند اقدام فوری و قاطع علیه مراکز مبارزه فلسطینی‌ها علیه اشغالگری (که او آنها را تروریسم خواند) هستیم.

به گزارش ایرنا، در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین مسوول امنیت مناطق فلسطینی‌نشین است، این مقام صهیونیست اعلام کرد که ارتش این رژیم آماده مقابله با مبارزان فلسطینی در همه مناطق مورد نیاز است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در همان ایام در نشستی با کمیته امور خارجی کنست (پارلمان) گفته بود که این رژیم آماده دوران گذار از «محمود عباس» می شود.

وی افزود: ما به تشکیلات خودگران نیاز داریم و باید مانع از فروپاشی آن شویم، ما آماده کمک مالی به آن هستیم، زیرا حفظ آن به نفع ماست. این تشکیلات در منطقه حضور خود، برای ما کار می کند.

این مقام رژیم صهیونیستی در پاسخ به سئوالی درباره آرزوی تشکیل دولت فلسطینی توسط تشکیلات خودگردان نیز گفته بود: ما باید آرزوی آنها را برای تشکیل کشور از بین ببریم.

پربیننده ترین خبرها