دریادار سیاری: ارتش در حال تحقیق درباره ۱۴ فناوری شالوده‌شکن است

دریادار سیاری: ارتش در حال تحقیق درباره ۱۴ فناوری شالوده‌شکن است
دوشنبه 19 تير 1402 - 14:46

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با تأکید بر اینکه باید تهدید را شناخت و آن را به فرصت تبدیل و از غافلگیری فناورانه در آینده پیشگیری کرد، گفت: اکنون ارتش تحقیق و بررسی ۱۴ فناوری شالوده‌شکن را در دستور کار خود دارد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

دریادار حبیب‌الله سیاری روز دوشنبه در آئین ۹۰ سالگی دافوس ارتش اظهار کرد: در سال ۱۳۶۹ با ادغام دافوس‌ها، دافوس ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. بنده دانشجوی اولین دوره دافوس مشترک ارتش هستم.

وی افزود: اقدام ارزشمند اساتید دافوس ارتش در طراحی عملیات‌های مهم و سرنوشت‌ساز دفاع مقدس یک نقطه عطف و افتخار برای ارتش جمهوری اسلامی ایران است. یکی از این عملیات‌ها، عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر است. عملیات‌های ثامن‌الائمه(ع) و طریق‌القدس نیز از این جمله هستند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه طراحی عملیات‌های مهم دفاع مقدس به ابتکار شهید صیاد شیرازی و با حضور اساتید دافوس در مناطق عملیاتی دفاع مقدس انجام شد، تصریح کرد: دیگر ابتکار شهید صیاد شیرازی برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای فرماندهان حاضر در خط مقدم نبرد دفاع مقدس بود.

دریادار سیاری ادامه داد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه و داشته یک سازمان است و اگر نیروی انسانی با کیفیت در سازمانی وجود نداشته باشد آن سازمان موفق نخواهد بود.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی نیروی انسانی باکیفیت در ارتش و دستاوردهای آن تصریح کرد: محصولات مورد استفاده در ارتش در خود این نهاد طراحی و ساخته شده است حوزه جنگال، جنگنده، پدافند هوایی، ناوشکن‌ها، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات عمده نیروی زمینی و سایر تجهیزات و تسلیحات از این جمله هستند.

معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: اهمیت نیروی انسانی کیفی به قدری است که فرمانده اسبق ناوشکن جماران در ارتباط تصویری با رهبر انقلاب گفت که ما از این گنج(ناوشکن جماران) به خوبی محافظت ‌می‌کنیم و رهبر انقلاب در پاسخ گفتند؛ گنج خود شما هستید.

دریادار سیاری با بیان اینکه افسران مختلف را می‌گذرانند تا بتوانند آینده را مدیریت کنند، خاطرنشان کرد: مهمترین مقطع تحصیلی برای فرماندهان و مدیران ارتش دوره دافوس «فرماندهی و ستاد» است.

وی ادامه داد: دوره‌های دافوس ارتش می‌تواند یک فرمانده و مدیر را صاحبنظر کرده و قابلیت فرماندهی و مدیریت را به او بدهد.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اقدامات اثربخش دوره‌های «دافوس ارتش» بیان کرد: اقدامات و دوره‌های دافوس ارتش آن‌جایی خود را نشان می‌دهد که فرمانده کل ارتش در بازدید از یگان‌های مختلف می‌گوید اثرات این دوره‌ها به خوبی مشهود است.

دریادار سیاری به ویژگی‌های فرماندهان دافوس تصریح کرد: این ویژگی‌ها ایمان به خدا و تقوا، ولایتمداری، شهادت‌طلبی، تعهد و مسئولیت‌پذیری، شجاعت، دشمن‌شناسی، اشراف عملیات، خلاقیت و ابتکار، اقتدار و قاطعیت، توجه به تربیت و آموزش، و آمادگی برای نبردهای آینده دانست.

وی، علم و دانش برای حضور در صحنه را از مهمترین ویژگی‌های فرماندهان و مدیران دوره‌دیده در دانشگاه ستاد آجا دانست و یادآور شد: ما در انجام کارها عملکرد و اثربخشی را داریم. ما به‌دنبال اثربخشی آموزشی هستیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه اقدامات دافوس کاملاً اثربخش بوده است، خاطرنشان کرد: اثربخشی دوره‌های آموزشی دافوس بسیار حائز اهمیت است. ما باید برای آینده آماده شویم؛ چرا که سرعت پیشرفت فناوری، پویایی محیط، تحولات در سلاح‌ها و تغییرات بسیار بالاست.

دریادار سیاری ادامه داد: باید سناریوهای متعددی در دستور کار باشد و باید به آینده نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چرا که تغییرات زیادی در منطقه در حال شکل‌گیری است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش به جنگ ترکیبی علیه کشورمان اشاره کرد و افزود: سیر تحولی جنگ‌ها در نسل پنجم با تغییر رفتار دشمن در جنگ ترکیبی باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که در این دوره، ورود رسانه‌های نوین و عملیات‌های نامتقارن را شاهد هستیم.

باید از غافلگیری فناورانه در آینده پیشگیری شود

وی با تأکید بر اینکه باید تهدید را شناخت و آن را به فرصت تبدیل کرد، افزود: باید از غافلگیری فناورانه در آینده پیشگیری شود؛ بر این اساس، امروز تحقیق و بررسی ۱۴ فناوری شالوده‌شکن را در دستور کار خود داریم.

دریادار سیاری در پایان با بیان اینکه باید ریل‌گذاری مناسب برای انجام مأموریت‌های آینده صورت گیرد، عنوان کرد: ارتش تجارب خوبی از دوران دفاع مقدس و صحنه‌های مختلف دارد که دانشگاه‌های کشور می‌توانند از آن استفاده کنند.

آئین گرامیداشت نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) صبح روز دوشنبه با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش در تالار شهید سرلشکر فلاحی این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم امیر سرتیپ علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش، امیر سرتیپ حسین ولی‌وند زمانی، فرمانده دافوس ارتش و تعدادی از فرماندهان سابق این دانشگاه و پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش حضور داشتند.

دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش که به اختصار «دافوس ارتش» نامیده می‌شود، قدیمی‌ترین دانشگاه عالی نظامی ایران است که در سال ۱۳۱۲ تأسیس شد.

«دافوس ارتش» مأموریت دارد، دوره‌های فرماندهی و ستاد عالی جنگ و سایر دوره‌ها و رشته‌های مورد نیاز در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری را به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، سایر نیروهای مسلح و افسرانی از کشورهای دوست و هم‌پیمان جهت احراز مشاغل ستادی، فرماندهی و مدیریتی رده‌های میانی و بالا براساس اساسنامه و برنامه‌های تفصیلی مصوب آموزش دهد. همچنین تحقیق درباره طرح‌های بزرگ ملی از لحاظ ارتباط با وضعیت دفاعی کشور و جنگ‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جزو وظایف این دانشگاه است.

پربیننده ترین خبرها