بازداشت چند نفر در تظاهرات گسترده ضد اصلاحات قضائی در سرزمین های اشغالی

بازداشت چند نفر در تظاهرات گسترده ضد اصلاحات قضائی در سرزمین های اشغالی
سه شنبه 20 تير 1402 - 12:55

معترضان به اصلاحات قضایی نتانیاهو بزرگراه‌های فلسطین اشغالی را مسدود کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

امروز حتی فرودگاه بین‌المللی بن گوریون نیز صحنه برگزاری تظاهرات اعتراضی صهیونیست‌هاست.
به نقل از رویترز، معترضان صهیونیست امروز (سه‌شنبه) پس از تصویب اولیه لایحه‌ای که برخی از اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند و از حمایت کامل ائتلاف حاکم راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر «اسرائیل» برخوردار است، بزرگراه‌های اصلی فلسطین اشغالی را مسدود کردند.
تصاویر و فیلم‌های ثبت‌شده نشان می‌دهد که جمع کثیری از صهیونیست‌ها با در دست داشتن پرچم‌هایی در حال مسدود کردن تردد صبحگاهی در تقاطع‌های اصلی و بزرگراه‌ها در قدس اشغالی، مرکز تجاری تل‌ آویو و نزدیک ورودی‌های قدس هستند. برخی در جاده‌ها دراز کشیده بودند. پلیس که گفته است 24 نفر را بازداشت کرده است، از ماشین آب پاش برای متفرق کردن برخی از معترضان استفاده کرد و برخی دیگر را با توسل به زور از محل اعتراض خارج کرد.
تظاهرات بیشتری در سرزمین‌های اشغالی برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است؛ از جمله در فرودگاه بین‌المللی بن گوریون.
تلاش ائتلاف ملی-مذهبی نتانیاهو برای تغییر سیستم قضایی، اعتراض های بی سابقه‌ را به دنبال داشته و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است.
لایحه جدید، اولین رای از سه رای لازم را به دست آورد و این امر، اواخر روز دوشنبه فریادهای «شرم» قانونگذاران مخالف را به همراه داشت.
در صورت تصویب به همین شکل، قدرت دیوان عالی برای لغو تصمیمات اتخاذ شده توسط کابینه و وزرا کاهش می‌یابد.
منتقدان استدلال می‌کنند این نظارت قضایی به جلوگیری از فساد و سوء استفاده از قدرت کمک می‌کند. اما موافقان می‌گویند این تغییر با محدود کردن مداخله دادگاه عالی، فرایند حکمرانی مؤثر را تسهیل می‌کند. آنها می‌گویند قضات ابزارهای قانونی دیگری برای اعمال نظارت دارند. اختلافات بر سر کارزار قضایی کابینه، جامعه رژیم صهیونیستی را با یک بحران عمیق مواجه کرده است. نتانیاهو ـ که به اتهام اختلاس محاکمه می‌شود ـ تصویب این لایحه را برای مذاکره با مخالفان متوقف کرده بود، اما مذاکرات در ماه ژوئن به شکست انجامید.

پربیننده ترین خبرها