تشدید تنش در جنوب لبنان

تشدید تنش در جنوب لبنان
سه شنبه 20 تير 1402 - 14:26

تنش در جنوب لبنان، بارزترین و مهم ترین رویداد این کشور اعلام شده است یعنی پس از آنکه دشمن صهیونیستی خواستار برچیدن دو چادر از شهرک غجر شده است . در همین حال مقامات لبنانی نیز خواستار عقب نشینی نیروهای اشغالگر از شمال این شهرک طبق قطعنامه 1701 شده اند.

العالم _ لبنان

این تنش در حالی رخ داده است که همه در انتظار مواضعی هستند که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه فردا چهارشنبه مطرح خواهد کرد.

نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در نشستی با حضور عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه در دولت انتقالی و نیز ژنرال آرولدو لازارو فرمانده نیروهای بین المللی فعال در جنوب لبنان (یونیفل)، اوضاع در جنوب این کشور و نیز موضوع تمدید ماموریت نیروهای یونیفل را پیگیری کرد.

بوحبیب پس از این دیدار گفت: وضعیت امنیتی جنوب مورد بحث قرار گرفت و درخواست طرف اسرائیلی مبنی بر برچیدن چادرها به ما رسانده شد و پاسخ ما این بود که ما خواهان عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از شمال غجر هستیم زیرا آن را جزء خاک لبنان می دانیم. ما همچنین حدود 18 مورد نقض حاکمیت لبنان در مرزها را توسط «اسرائیل» اعلام کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه 1701 سازمان ملل متحد و تمدید ماموریت نیروهای یونیفل گفت: گزارش دبیرکل سازمان ملل در 20 ماه کنونی بررسی خواهد شد و موضوع تمدید ماموریت نیروهای یونیفل را نیز هفته آخر ماه آینده بررسی خواهیم کرد. نخست وزیر به آنها اطلاع داد که من در راس هیئت لبنانی به نیویورک خواهم رفت.

در همین حال نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در عین التینه با فرمانده نیروهای یونیفل و هیئت همراه وی دیدار کرد.

این در حالی است که تلاش های دیپلماتیک و امنیتی به منظور کاهش تنش ناشی از اقدامات جدید رژیم اسرائیل در بخش شمالی شهر اشغالی غجر در جنوب شرقی لبنان، تشدید شده است از جمله درمورد درخواست تل آویو برای برچیدن دو چادری که حزب الله آن دو را در منطقه مورد مناقشه در مزارع شبعا برپا کرده است.

تل آویو از طریق نمایندگان بین‌المللی از لبنان خواسته است این دو چادر را برچیند، درخواستی که رئیس نیروهای یونیفل به مقامات لبنانی منتقل کرده است.

منابع لبنانی اعلام کردند پاسخ مقامات این کشور این بوده است که این دو خیمه در سرزمین لبنان برپا شده اند.

این منابع افزودند : همچنین به طرف اسرائیلی اعلام شده است که به جای جر و بحث بر سر این دو چادر، لازم است روند ترسیم کامل مرزهای زمینی آغاز شود و این پرونده به طور کامل به سرانجام برسد.

پربیننده ترین خبرها