انتقاد نماینده روسیه از پنهان‌کاری غرب در انفجار نورد استریم

انتقاد نماینده روسیه از پنهان‌کاری غرب در انفجار نورد استریم
چهارشنبه 21 تير 1402 - 02:16

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه مقامات سوئد از ابتدا هم به‌دنبال شناسایی عاملان خرابکاری در خط لوله «نورد استریم ۱» نبودند، گفت که غرب در تلاش برای وقت‌کُشی جهت پوشاندن ردپای عاملان واقعی است.

العالم - اروپا

«واسیلی نبنزیا» نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه انفعال کشورهای غربی درباره انفجار در خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۱» را تلاشی برای پوشاندن دست داشتن آنها در این خرابکاری خواند.

نبنزیا طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «انفعال آشکار مقامات کشورهای اروپایی تنها با یک چیز قابل توضیح است؛ تلاش برای وقت‌کُشی جهت پوشاندن ردپای عاملان واقعی این خرابکاری».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در ادامه توضیح داد: «جمله‌بندی بخشی از تحقیقات سوئد درباره خرابکاری در نورد استریم، کاملا گویا است. من از آن متن نقل می‌کنم؛ "تحقیقات بیشتر نشان خواهد داد که آیا می‌توان فردی را به ارتکاب این جنایت مظنون کرد و سپس برای آن حسابرسی شود».

این دیپلمات روس تصریح کرد: «از این نقل قول چنین برمی‌آید که مقامات سوئدی از همان ابتدا هدف خود را شناسایی عاملان این خرابکاری قرار نداده‌اند. البته در این شرایط، بحث اجتناب‌ناپذیر بودن مجازات مطرح نیست».

در سپتامبر ۲۰۲۲ خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم در زیر دریای بالتیک که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کنند هدف چند انفجار مرموز قرار گرفتند. شرکت «نورد استریم ای.جی»، اپراتور این خطوط لوله، اعلام کرد، آسیب وارد شده به این لوله‌ها بین سابقه بوده و برآورد زمان لازم برای ترمیم آن غیر ممکن است.

دانمارک، آلمان و نروژ، روسیه را از تحقیقاتشان درباره این حمله کنار گذاشتند. مسکو در واکنش تحقیقات مستقل خودش را درباره این اتفاق با محوریت وقوع اقدام تروریستی بین‌المللی به جریان انداخت.

هنوز نتایجی رسمی از این تحقیقات منتشر نشده اما «سیمور هرش»، روزنامه نگار محقق مشهور آمریکایی در فوریه ۲۰۲۲ در گزارشی فاش کرد، آمریکا سازمان‌دهنده اصلی این انفجارها با پشتیبانی نروژ بوده است.

با این حال اواسط خرداد بود که منابع آگاه خبر دادند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به همتای بلژیکی خود اطلاع داده که دولت اوکراین در انفجار خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۱» در ماه سپتامبر سال قبل نقش داشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها