ادامه بمباران کی یف همزمان با برگزاری نشست سران ناتو

ادامه بمباران کی یف همزمان با برگزاری نشست سران ناتو
چهارشنبه 21 تير 1402 - 13:35

خبرگزاری رویترز درخبری از جنگ روسیه و اوکراین، نوشت: همزمان با برگزاری نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) در ویلنیوس پایتخت لیتوانی، حملات روسیه به اوکراین ادامه داشته و در دومین روز از حملات جدید، مسکو کی یف را بمباران کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

در خبر این خبرگزاری آمده است: روسیه ساعاتی پیش از ملاقات ولودومیر زلنسکی با سران کشورهای عضو ناتو، برای دومین روز پیاپی اقدام به بمباران کی‌یف با استفاده از پهپادهای انتحاری کرد.

بنابر این گزارش « سرهی پوپکو » (Serhiy Popko) رئیس مدیریت نظامی کی‌یف در پیامی اعلام کرد: در پانصدو چهارمین روز از حمله همه جانبه فدراسیون روسیه به اوکراین، امروز حملات دیگری به پایتخت کشور روی داد.

رویترز نوشت: بنابر اطلاعات اولیه از ارتش اوکراین، این حملات هوایی تاکنون خسارات مالی و یا تلفات جانی و مجروحی در بر نداشته است، با این حال آژیر هشدار حمله هوایی به مدت دو ساعت در کی یف و سراسر اوکراین به صدا در آمد و این درحالی بود که سران ناتو (در لیتوانی) گرد هم آمده اند.

این گزارش می افزاید: شب قبل از آن نیز روسیه ۲۸ فروند پهپاد را به سمت کی یف و بخش هایی از جنوب منطقه اودسا اعزام کرده بود.

ناامیدی اوکراین از نشست سران ناتو

نشست دو روزه سران ناتو، درحالی از روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئیه برابر ٢٠ تیر ۱۴۰۲ در «ویلنیوس»، پایتخت لیتوانی آغاز ‌شده است، که امیدهای اوکراین برای پذیرفته شدن در این پیمان نظامی به یاس مبدل شده و با انتقاد زلنسکی همراه بوده است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز گذشته (سه‌شنبه) تنها وعده داد که اوکراین پس از برآورده کردن تمام شرایط پیش‌نیاز به این ائتلاف ملحق خواهد شد.

استولتنبرگ در سخنان خود در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو گفت: در صورت توافق متحدان و برآورده شدن شرایط، اوکراین را برای پیوستن به ناتو دعوت خواهیم کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز در واکنش به این سخنان از اینکه ناتو مسیر مشخصی برای پیوستن کی‌یف به این ائتلاف نظامی مشخص نکرده است، انتقاد کرد و در توئیتی نوشت: ما برای متحدانمان ارزش قائلیم اما اوکراین هم لایق احترام است.

زلنسکی افزود: این اقدامی بی‌سابقه و بیهوده است که یک چارچوب زمانی برای دعوت یا عضویت اوکراین مشخص نشود. در همین حال، واژه‌های مبهمی درباره «شرایط» دعوت از پیوستن ناتو انتخاب می‌شود؛ به نظر می‌رسد که هیچ آمادگی برای دعوت اوکراین به ناتو و یا عضویت این کشور وجود ندارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها