رئیسی راهی آفریقا شد؛ اصرار بر خنثی سازی تحریم های آمریکا

رئیسی راهی آفریقا شد؛ اصرار بر خنثی سازی تحریم های آمریکا
چهارشنبه 21 تير 1402 - 19:31

دولت آیت الله ابراهیم رئیسی با تاکید آشکار بر خنثی کردن آثار فشارها و تحریم‌های آمریکا بر مردم ایران، از نخستین روز روی کار آمدن خود بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکرات هسته ای با قدرت های بزرگ جهان، به ویژه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، راهبردی مبتنی بر گشودن افق‌های دیپلماتیک و اقتصادی برای ایران با کشورهای مختلف را دنبال کرده است.

العالمکشکول

هدف از سفر آفریقایی رئیسی که امروز از کنیا آغاز شد، در راستای همین راهبرد است؛ همچنین هدف از آن افزایش سهم ایران در اقتصاد آفریقا است زیرا این سهم در زمان حاضر فقط یک میلیارد و 200 میلیون دلار می باشد.

اقتصاددانان بر این عقیده اند که با توجه به ثروت عظیم و منابع طبیعی و معدنی موجود در قاره آفریقا و ظرفیت‌های عظیم ایران در زمینه‌های کشاورزی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، این قاره می تواند بازاری سودآور برای تهران باشد.

پنج سند همکاری که امروز بین ایران و کنیا در زمینه‌های ارتباطات، شیلات، کشاورزی، بهداشت و آموزش فنی و حرفه‌ای امضا شد، حوزه‌هایی هستند که در جلساتی که مسئولین ایرانی و کشورهای آفریقایی به صورت دوره‌ای برگزار می‌کنند، به دقت بررسی شده است. اولین نشست همکاری اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا در تهران در اسفند 1401 برگزار شد.

قاره آفریقا که شامل 54 کشور است از نظر تعداد کشورها در رتبه نخست و از نظر وسعت و جمعیت دومین قاره جهان است و بر خلاف اکثر کشورهای توسعه یافته که با چالش کاهش جمعیت مواجه هستند، نرخ رشد جمعیت در این قاره بالاتر از میانگین جهانی است.

نرخ بالای رشد جمعیت، علاوه بر ظرفیت‌های عظیم و متنوع اقتصادی و تجاری و معادن وسیع، موجب رقابت بین کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری در قاره آفریقا شده است ازجمله این کشورها چین، هند و ترکیه هستند که از دو دهه قبل در آفریقا سرمایه گذاری کرده اند، لذا ایران نیز می بایست از مشارکت در این زمینه کوتاهی نکند و حجم سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه توسعه اقتصادی در قاره آفریقا را افزایش دهد.

سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین، نزدیکی ایران و عربستان سعودی و بقیه کشورهای عربی و پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای همگی ضربه محکمی به سیاست آمریکا در زمینه منزوی کردن ایران است، سیاستی که در چند سال گذشته با شکست مواجه و عقیم بودن آن ثابت شده است.

پربیننده ترین خبرها