نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و زیمبابوه؛

آیت الله رئیسی: ایران و زیمبابوه مصمم به گسترش سطح روابط تجاری و اقتصادی هستند

آیت الله رئیسی: ایران و زیمبابوه مصمم به گسترش سطح روابط تجاری و اقتصادی هستند
پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 17:13

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط اقتصادی و اقتصادی ایران و زیمبابوه به میزان دوستی دو ملت رشد نیافته و سطح روابط تجاری دو کشور قابل قبول نیست، گفت: در تفاهم‌نامه‌هایی که به امضا می‌رسد، اراده دو کشور برای توسعه تجارت و همکاری‌ها نشان داده می‌شود.

العالم ـ آفریقا

آیت الله سیدابراهیم رئیسی پس از مذاکرات رسمی روسای جمهور دو کشور در نشست خبری مشترک با همتای زیمبابوه‌ای خود در هراره ضمن ابزار خرسندی برای حضور در کشور دوست و صمیمی زیمبابوه گفت: ارتباط بین دو کشور به اوایل پیروزی انقلاب برمی‌گردد، که رئیس جمهور کنونی از مقامات عالی این کشور بود و به دیدار امام‌خمینی( ره) آمدند و در آن دیدار که یک دیدار قلبی و محبت آمیز بود، اراده خود را به رهبرانقلاب ما ابزار داشتند.

وی ادامه داد: حضور رهبرانقلاب امام خامنه‌ای در هراره و شرکت ایشان در اجلاس مهم و سخنرانی بیاد ماندنی ایشان علیه نظام سلطه را از یاد نخواهیم برد.

رئیس جمهور اظهار داشت: سال گذشته دیداری با آقای رئیس جمهور در حاشیه نشست سالانه در سازمان‌ملل داشتیم که نشست خوبی و موفقیت آمیزی بود و قرار شد تا روابط دو کشور توسعه یابد.

وی در ادامه بیان‌ کرد: آن دیدار به برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور انجامید که این کمسیون تصمیم‌های خوبی را اتخاذ کرد که از سوی دو کشور دنبال می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سفرش به هراره در پاسخ به دعوت رئیس جمهور این کشور انجام شده است، اظهار داشت: از استقبال گرم ایشان و مردم عزیز این منطقه و میزبانی دولت و مردم زیمبابوه تشکر و قدردانی کنم.

آمادگی ایران برای همکاری با زیمبابوه

آیت الله رئیسی پیام این سفر را اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌ها بخصوص در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و علم و فناوری دانست و گفت: ایران آمادگی دارد با توجه به ظرفیت‌های بین دو کشور همکاری لازم را با کشور دوست زیمبابوه داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان و به برکت راهنمایی و هدایت های رهبری فرزانه انقلاب امام‌خامنه‌ای، با وجود تهدیدها و تحریم ‌ها توانسته ایم پیشرفت‌های خوبی را رقم بزنیم.

وی اظهار داشت: شاید برای دشمن باورکردنی نباشد که ایران با تمامی‌ محدودیت‌ها و تحریم‌ها به این میزان پیشرفت دست یابد اما رهبری به ما آموخته‌اند که می‌توان با اتکا به خدا و اعتماد به نفس و اعتماد به توانایی یک ملت راه پیشرفت را طی کرد و به قله رسید.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: ملت بزرگ ایران با اتکای به خداوند متعال و با اعتماد به داشته های بسیار و ظرفیت های بسیار کشور که نیروی انسانی مصمم و جوانان پرشور از جمله آن است، توانسته در مقابل جنگ‌ هشت ساله و توطئه ها و فتنه های بسیار ایستادگی کند و به جای تسلیم شدن در مقابل دشمن آنها را به عقب نشینی وادار کند.

وی گفت: ما بنای تعامل با تمامی کشورها را داریم و این تعامل به چند کشور غربی خلاص نمی شود؛ کشورهای غربی گاهی کار خود را جامعه جهانی‌ می‌دانند ولی جامعه جهانی عبارت از تمامی کشورها در تمامی قاره‌هاست.

ظرفیت‌های بسیار قاره آفریقا می‌تواند سبب تحول باشد

آیت الله رییسی با بیان اینکه آفریقا ظرفیت‌های بسیاری دارد، گفت: این قاره منابع طبیعی و ذخایر خوبی داشته و نیروی انسانی و جوانان با استعدادی در این قاره وجود دارد که هرکدام می توانند سبب تحول باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما مخالف یک‌جانبه گرایی و تحریم ها هستیم، اظهار داشت: تحریم مثل ابزار نظامی است که ملت ها را دچار آسیب قرار می‌دهد. و ابزاری است که در اختیار آمریکا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مردم زیمبابوه نقطه مشترک زیادی با مردم ایران دارند، گفت: خداجویی و خداخواهی و حق خواهی و حق گرایی و استعمار ستیزی از جمله این نقاط مشترک است.

آیت الله رئیسی افزود: احساس این مردم این است که با توجه به اشتراکاتی دارند، می توانند در کنار ایران اهدافی را دنبال کند.

همکاری های تهران و هراره در سطح روابط دوستانه دو کشور نیست

رئیس جمهور با اشاره به رشد اقتصادی در زیمبابوه گفت: امروز آقای رییس جمهور گزارشی مبنی بر آنکه توانسته گام های خوبی را در جهت رشد اقتصادی بردارد، ارایه کرد که موجب خوشحالی است.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه در ایران نیز شاهد رشد اقتصادی ، رشد تولید ، رشد ابزار تولید و رشد علم و فناوری هستیم، اظهار کرد: جوانان ما به دانشی دست یافتند که مغرب زمین فکر می‌کرد این دانش در انحصار اوست ولی ایران دانش خود را در حوزه های هسته ای و نظامی بومی کرده است.‌

رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت های زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، افزود: به میزان دوستی با زیمبابوه، کار تجاری و اقتصادی بین دو کشور افزایش نیافته است و سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست.

آیت الله رئیسی گفت: در تفاهم نامه هایی که به امضا خواهد رسید اراده خود را برای توسعه تجارت و همکاری در معادن و صدور نیرو و خدمات فنی و مهندسی را ابراز می داریم.

آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با کشورهای آفریقایی

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در حوزه های مختلف تجربه دارد و می تواند آنها را با کشورهای دوست در آفریقا به اشتراک بگذارد، خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی، علم و فناوری و تجارت می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

آیت الله رئیسی همچنین ابزار امیدواری کرد که با همکاری دولت و با اقدامات رییس جمهور زیمبابوه به نحوی ارتباطات میان دو کشور توسعه یابد که بتوانند ظرفیت های همکاری بین دو کشور را احیا کنند و این همکاری موجب تبادل ظرفیت ها بین دو کشور و دو ملت بشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه با بسیاری از کشورهای آفریقا و خصوصا زیمبابوه مواضع مشترک داریم، گفت: هردو کشور مخالف یک جانبه گرایی هستیم و بر حمایت از حقوق بشر و انسان تاکید داریم نه آن حقوق بشری که دستاویز نظام سلطه برای فشار بر کشورهای مستقل و آزاد شده است. حقوق بشر واقعی یعنی دفاع از حقوق انسان.

وی با اشاره به مواضع مشترک دو کشور افزود: هر دو کشور مخالف تروریسم، افراط گرایی و تجزیه طلبی و جرایم سازمان یافته هستیم. این مواضع می تواند دو کشور را در سطح جهانی و منطقه همکار یکدیگر قرار بدهد.

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه ایران تجربیات خوبی در حوزه سلامت دارد، گفت: در تولید دارو تجهیزات پزشکی ایران تجربیات خوبی دارد و این از حوزه هایی است که می تواند زمینه همکاری بین دو کشور را فراهم کند.

قدردانی از مردم زیمبابوه

آیت الله رییسی با تشکر و قدردانی از صفا و صمیمت مردم زیمبابوه و مردمی که برای استقبال از هیات ایرانی به فرودگاه آمدند خاطر نشان کرد: این ابزار محبت مربوط به انقلاب شکوهمند اسلامی و مردمی است که قهرمانی خود را به جهانیان نشان دادند.

وی ادامه داد: این ابزار احساسات مربوط به کشوری است که به رغم تحریم و تهدیدها روی پای خود ایستاد؛ کشوری آزاد مستقل و مردم سالار.

آیت الله رییس همچنین این ابزار احساسات را نشان از احترام مردم این کشور به قهرمانان ملی ما و شهید حاج قاسم سلیمانی دانست و تاکید کرد: این احترام به ملتی است که ۴۴ سال در برابر زیاده خواهی و استثمار و استعمار مقاومت و ایستادگی کرد.

منانگاگوا: آمریکا و انگلیس با وجود تحریم‌ها، خودشان در معادن ما سرمایه گذاری کرده اند

امرسون منانگاگوا رئیس جمهور زیمباوه نیز در این نشست گفت: زیمباوه بیش از ۶۱ ماده معدنی دارد و کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس با اینکه خودشان زیمباوه را تحریم کرده‌اند، اما در حوزه‌های معدنی در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی خطاب به هیات ایرانی گفت: من دوست دارم شما هم بیایید و اینجا در حوزه های معدنی سرمایه گذاری کنید.

پربیننده ترین خبرها