سازمان بین المللی مهاجرت: 3 میلیون نفر در جنگ سودان آواره شده اند

پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 23:01

سازمان بین المللی مهاجرت از آواره شدن بیش از 3 میلیون سودانی به دنبال درگیری ها در این کشور خبر داد و احتمال داد که این آمار افزایش یابد.

العالم ـ آفریقا

بنابر این گزارش، بیش از 730 هزار نفر از مردم سودان بر اثر جنگ و درگیری به خارج از کشور پناه برده و به مصر، چاد و سودان جنوبی و اتیوپی گریخته اند. تقریبا دو و نیم میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده اند.
هدی حمزه یکی از آوارگان سودانی در منطقه "ادری" در مرزهای چاد گفت: در جاده به ما حمله کردند و لباس و پول و غذای ما را غارت کردند. شرایط بسیار دشواری بود. اینک مهمترین مساله برای ما امنیت و بهداشت و تامین غذاست.
ابوعبیده ابرشید پناهنده دیگری در چاد گفت: در مسیر خود به سمت منطقه مرزی "ادری" اجسادی را مشاهده کردیم؛ همچنین عناصر مسلحی را دیدیم که وارد منازل می شدند همه چیز را به سرقت می بردند. ما اینک در اردوگاه بسر می بریم.
سازمان بین المللی مهاجرت تاکید کرد که ده ها هزار سودانی خانه و کاشانه خود را رها کردند. بسیاری از کودکان از تحصیل محروم شدند. این درگیری ها باید فورا متوقف شود. جامعه جهانی نیز باید امکانات لازم را برای آوارگان فراهم کند.
بیار اونورا مدیر برنامه جهانی غذا در چاد گفت: همانطور که می بینید این کودکان به پناهگاه نیاز دارند. در مقایسه با نیازهای آوارگان، کمک های مالی بسیار اندک است. این کودکان همچنین به کمک های امنیتی و انسانی نیاز دارند.
درگیری ها در سودان به تخریب مناطق وسیعی از خارطوم منجر شده و غیرنظامیان در معرض غارت، قطعی برق، کمبود مواد غذایی، آب و دارو، نبود خدمات بهداشتی و افزایش خشونت جنسی قرار گرفته اند. تلاش های بین المللی برای توقف جنگ تا این لحظه به نتیجه ای نرسیده است.

پربیننده ترین خبرها