گزارش العالم از دیدار اسد و السودانی و بزرگترین چالش فراروی سوریه و عراق

يکشنبه 25 تير 1402 - 19:55

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، سرقت سهم آب سوریه و عراق از رودهای دجله و فرات را بزرگترین چالش دمشق و بغداد اعلام کرد.

العالم – سوریه

به گزارش خبرنگار العالم در سوریه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق که برای دیدار با بشار اسد رییس جمهور سوریه به دمشق سفر کرده است، بر اهمیت رویارویی با چالش های مشترک دو کشور تاکید کرد.

این سفر اولین سفر یک مقام عراقی در سطح نخست وزیر به دمشق پس از جنگ سوریه است.

اسد این سفر را فرصتی برای ایجاد روابط مستحکم و جهش بزرگ در همکاری های دوجانبه بین دو کشور دانست.

رییس جمهور سوریه افزود: این دیدار در سایه چالش های بزرگ جهانی انجام می شود. این در حالی است که جهان و به ویژه کشورما از نظر امنیتی، سیاسی و اقتصادی و حتی تروریسم با مشکلات زیادی مواجه هستیم، علاوه بر آن بزرگترین چالشی که ما با آن مواجهیم، سرقت سهم سوریه و عراق از آب رود فرات است که به معنای تشنگی و گرسنگی به دلیل وضعیت فاجعه بار کاهش تولید محصولات کشاورزی و انتشار بیماری است.

خبرنگار العالم در سوریه در ادامه این گزارش خاطرنشان کرد، دو طرف در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره مسائل مهم دو کشور موضوعات مختلفی را مطرح کردند مانند سرقت آب دجله و فرات توسط ترکیه، تروریسم، ​لغو تحریم ها علیه سوریه که زمینه همکاری بیشتر بین دو کشور را هموار می کند، موضوع فلسطین و تحولات جدید که در منطقه به وقوع پیوسته است.

در این دیدار همچنین محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت: عراق برای بازگرداندن سوریه به موقعیت طبیعی و جایگاهش در اتحادیه عرب بسیار تلاش کرد. وی افزود، ما با همه کشورها و نیروهای حامی ثبات و بهبود اقتصادی این کشور همکاری می کنیم تا اقتصاد سوریه از آثار ناشی از جنگ بهبود و رهایی یابد که این مساله به نفع سوریه، عراق و امنیت تمام منطقه است.

پربیننده ترین خبرها