جلسه اضطراری فرماندهان اسرائیل از بیم طغیان ارتش

جلسه اضطراری فرماندهان اسرائیل از بیم طغیان ارتش
دوشنبه 26 تير 1402 - 14:19

مقامات ارشد نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی از بیم طغیان بدنه ارتش علیه لایحه تغییرات قضایی مورد اصرار کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و تبعات امنیتی آن، جلسه اضطراری تشکیل دادند.

العالم - فلسطین اشغالی

خبرگزاری فلسطینی سما روز دوشنبه در گزارشی خبر داد که یوآو گالانت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی یک نشست اضطراری با فرماندهان ارشد ارتش برگزار کرد تا تاثیر اعتراضات فزاینده علیه برنامه کابینه برای تغییرات در دستگاه قضایی و تضعیف این قوه را بر توانمندی و عملکرد آتی ارتش بررسی کنند. این درحالی است که رژیم صهیونیستی همزمان شاهد افزایش تهدید نیروهای ذخیره و حتی نیروهای اصلی خود مبنی بر ترک خدمت در صورت تصویب لایحه تغییرات قضایی از سوی ائتلاف حاکم است.

در این نشست هرتزی هلیوی رئیس ستاد مشترک ارتش، فرماندهان نیروی هوایی و دریایی، رئیس بخش ضداطلاعات نظامی (امان) و دیگر سران ارتش رژیم صهیونیستی حضور داشتند.

هدف از برگزاری این نشست، رصد تاثیر افزایش دامنه مخالفت ها با تضعیف دستگاه قضایی از طریق لایحه تغییرات قضایی در میان نظامیان و در نتیجه بوجود آمدن شکاف در ارتش و تبعات امنیتی آن اعلام شد.

بررسی احتمال تاثیرگذاری منفی این بحران بر توانمندی های ارتش در برخی بخش ها بویژه نیروی هوایی و بخش عملیات ویژه وابسته به (امان) از دیگر های محورهای این نشست بود.

به نوشته سما، هر چند گزارش هایی در دستگاه ذیربط در رژیم صهیونیستی مدعی است که فعلا جای نگرانی در خصوص لطمه دیدن توانمندی های ارتش اشغالگر وجود ندارد اما مقامات تل آویو این احتمال را از نظر دور نداشته اند که با توجه به سرعت گرفتن روند تحولات در این زمینه، اوضاع ممکن است هر لحظه تغییر کند.

به باور ارتش رژیم صهیونیستی، نامه ای که توسط حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای ذخیره در واحد زبده ستاد کل ارتش اشغالگر اسرائیل موسوم به (سییرت متکال) با ذکر نام امضا شده است، نقطه عطف مهمی است که نشان دهنده تشدید اعتراضات علیه لایحه تغییرات قضایی و نفوذ معترضان در درون ارتش است.

در این نشست، یک ارزیابی از وضعیت موجود در ارتش و افزایش ترک خدمت و نافرمانی در ارتش را به گالانت ارائه کردند که به گفته کانال ۱۱ رژیم صهیونیستی قرار است نتایج این نشست بعداً به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه شود.

رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش داده اند که نزدیک به ۴۰۰۰ افسر و نظامی اعلام کردند که در صورت تصویب لایحه تغییرات در دستگاه قضایی در هفته آینده، از ادامه حضور در بخش نیروهای ذخیره انصراف خواهند داد.

نوو ارز، فرمانده سابق یگان کماندوی نیروی دریایی و یگان مخفی "دودووان" نیز اعلام کرد که از حضور داوطلبانه در نیروهای ذخیره انصراف خواهد داد و کارهایش بعنوان رئیس تیم تحقیقاتی مربوط به حمله تجاوزگرانه اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به غزه را تعلیق می کند.

در همین حال، نیویورک تایمز نیز گزارش داد که صدها نظامی اسرائیلی، روند حضور داوطلبانه برای خدمت در بخش ذخیره را متوقف خواهند کرد، از جمله این افراد حدود ۳۰۰ نظامی هستند که در ستاد کل ارتش مشغول بکار هستند و تهدید کرده اند که در صورت تصویب نهایی طرح تغییرات در دستگاه قضایی، دست از کار خواهند کشید.

در ادامه موج شک و تردیدها در سرنوشت کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو و آینده رژیم اشغالگر قدس، «عاموس هارل» تحلیلگر رژیم صهیونیستی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: هیچ اطمینانی وجود ندارد که یواف گالانت وزیر امنیت داخلی و هرتسی هلیفی رئیس ستاد ارتش، قادر به تشخیص درست میزان خطرات بحران جاری باشند.

وی افزود: اگر این نحوه قانونگذاری ها ادامه یابد، انتظار می رود که از فردا سه شنبه، روزهای تنش و تظاهرات مداوم در سراسر سرزمین های اشغالی آغاز شود.

به گفته وی، در این صورت همچنین احتمال می رود که اعتصابات خلبان ها و سایر گروه‌های ارتش نیز به آن اضافه شود.

هارل افزود: با وجود اظهارات بنیامین نتانیاهو، گالانت و فرماندهان ارتش مبنی بر رد خدمت وظیفه در نیروهای ذخیره، اما می توان انتظار وقوع زلزله شدید در ارتش را داشت که به طور حتم پیامدهای امنیتی خواهد داشت.

در اعتراض به لایحه تغییرات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی،۱۵۰ افسر و ۲۰ خلبان این رژیم از امروز از انجام خدمت نظامی خودداری کردند.

با گسترش دامنه اعتراضات در سایه اصرار نتانیاهو برای تصویب لایحه تغییرات قضایی، پزشکان ذخیره شاغل در ارتش رژیم صهیونیستی نیز به دیگر صهیونیستها در سرزمین های اشغالی برای اعتراضات پیوسته و از انجام خدمت نافرمانی کرده اند.

اخیرا نیز خلبانان نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کردند که به دلیل تداوم روند تصویب قانون تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو، از امروز در تمرینات آموزشی مشارکت نخواهند کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به نافرمانی خلبانان این رژیم تاکید کرده بود که اسراییل بدون حضور «تعدادی خلبان» نیز می‌تواند به مسیرش ادامه دهد.

نتانیاهو با دهن‌کجی به نظامیان و خلبانان اعتصاب کننده اضافه کرد: اسرائیل تنها درصورت نداشتن کابینه، نمی‌تواند راه را ادامه دهد.

در همین حال، افسران قدیمی نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله مسئولان ارشد آنها، در پیامی از اعتراضات خلبانان حمایت کرده اند.

این افسران در پیام خود خطاب به خلبانان تاکید کردند که بدون هیچ تردیدی از اعتراضات شما و تمرد از انجام خدمت وظیفه حمایت می کنیم.

به گزارش ایرنا، تلاش کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی برای تسلط بر دستگاه قضایی این رژیم و مقاومت ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان)، گسست سیاسی در این رژیم را تشدید کرده است.

روسای گروه‌های مخالف در رژیم صهیونیستی هدف لایحه تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو را تضعیف دستگاه قضایی این رژیم و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

در همین راستا، نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نشان می دهد که بیشتر صهیونیست‌ها نگران شکل‌گیری جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی هستند.

طبق نتایج نظرسنجی این شبکه، به دلیل تشدید اعتراضات علیه لایحه تغییرات قضایی و تشدید اختلافات با پافشاری کابینه بر پیش بردن روند تصویب این لایحه، ۶۷ درصد صهیونیست‌ها نگران شکل گیری جنگ داخلی هستند وتنها ۲۹ درصد معتقدند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

پربیننده ترین خبرها