آمریکا «ومپایر» به اوکراین می‌فرستد

آمریکا «ومپایر» به اوکراین می‌فرستد
چهارشنبه 28 تير 1402 - 13:06

آمریکا قصد دارد در چارچوب بسته کمک تسلیحاتی جدید به اوکراین، سیستم‌های راکت‌انداز جدید «ومپایر» به این کشور ارسال کند.

العالم - آمریکا

خبرگزاری رویترز گزارش داد مقام‌های آمریکایی قرار است بسته تسلیحاتی جدیدی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین اعلام کنند که شامل انواع پهپادهای انتحاری و سیستم راکت‌انداز جدید «ومپایر» می‌شود.

رویترز سه‌شنبه به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد جدیدترین کمک نظامی در هفته جاری رونمایی خواهد شد. کی‌یف مهمات، رادار و سایر سامانه‌های ضد پهپاد را علاوه بر ومپایر دریافت خواهد کرد.

این سیستم‌ها را شرکت صنایع جنگ‌افزاری آمریکایی L3Harris تولید کرده که می‌تواند روی اغلب وسایل نقلیه دارای بستر بار از جمله از نوع غیرنظامی یا در یک موقعیت ثابت نصب شود. این سلاح از یک سنسور هدف‌گیری و یک غلاف پرتاب مجهز به چهار راکت هدایت لیزری ۷۰ میلی‌متری تشکیل شده و می‌تواند توسط یک اپراتور علیه هم اهداف هوایی و هم زمینی استفاده شود.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه در سخنانی تاکید کرد واشنگتن هر کاری انجام خواهد داد تا سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات مورد نیاز اوکراین را تامین کند.

واشنگتن همچنین اخیراً در تصمیمی جنجال‌برانگیز از قصدش برای ارسال مهمات بدنام خوشه‌ای به اوکراین خبر داد. ژنرال «اولکساندر سیرسکی» فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین و عمیات این ارتش در جبهه شرقی اعلام کرد مهمات خوشه‌ای که آمریکا اواسط تیر قول ارسال آن‌ها به اوکراین را داد وارد این کشور شده و در عرض چند روز آینده توسط نیروهای اوکراینی علیه روسیه به کار گرفته خواهد شد.

این فرمانده اوکراینی در عین حال به کُند بودن پیشرفت ضد‌حمله‌ای که اوکراینی‌ها مدت‌ها بر سر آن رجزخوانی می‌کردند اذعان کرد و پیش‌بینی کرد ضد حمله ارتش اوکراین به نتایج سریعی دست پیدا نخواهد کرد.

به گزارش فارس، به‌رغم کمک‌های تسلیحاتی گسترده غرب به اوکراین، اخیراً رسانه غربی اعلام کردند در دو هفته نخست از ضدحملات اوکراین علیه روسیه، دستکم ۲۰ درصد از تسلیحاتی که کی‌یف به میدان نبرد ارسال کرده بود، نابود شد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه ۲۱ تیر در جمع خبرنگاران گفت از چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) نیروهای مسلح اوکراین بیش از ۲۶ هزار نظامی و بالغ بر سه هزار سخت‌افزار نظامی (انواع تسلیحات) خود را در جریان ضدحملات از دست دادند.

پربیننده ترین خبرها