انصارالله: به میانجیگری عمان ‌و تفاهم با عربستان خوشبین هستیم

انصارالله: به میانجیگری عمان ‌و تفاهم با عربستان خوشبین هستیم
چهارشنبه 28 تير 1402 - 13:56

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه این جنبش همچنان به میانجیگری عمان و تفاهم با عربستان خوشبین است، در عین حال از ریاض خواست تا گام های اجرایی را در راستای تحقق صلح بردارد.

العالم - یمن

"علی القحوم"، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار درخصوص روند صلح در یمن گفت: تا این لحظه به موفقیت میانجیگری های عمان و تفاهم با عربستان خوش بین هستیم و عربستان را نصیحت می کنیم که گام های صلح را اجرایی کرده و از زیر چتر آمریکا و غرب خارج شود.

وی تاکید کرد: از ریاض می خواهیم که موانع بر سر راه تحقق صلح در یمن را کنار بزند، زیرا با توجه به تغییرات و واقعیت جدید یمن این امر به سود هر دو کشور است؛ با توجه به تحولات جدید در صنعت نظامی یمن، به جای خصومت و جنگ رعایت حسن همجواری و بهبود روابط میان دو کشور بهترین راه برای ایجاد صلح پایدار است که در آن صورت همه پیروز خواهند بود.

القحوم خاطرنشان کرد: کشورهای متجاوز بدانند که امنیت و ثبات یمن بخشی از امنیت منطقه است و اگر توطئه های بین المللی و تجاوز علیه یمن تداوم یابد و پرونده تحقق صلح و همچنین پرونده مسایل انسانی با کندی پیش برود، معادله امنیتی واضح خواهد بود و معادله نظامی بعد از هشت سال جنگ تغییر کرده است.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن درخصوص تلاش ها برای تجزیه پرونده انسانی گفت: رویکرد ما در این زمینه روشن و واضح است و بر این مساله پایبند هستیم که این پرونده یکی است و قابل تقسیم نیست و آزادی اسرا و پرداخت حقوق از جمله مواردی است که بدون عبور از آن ها چرخ صلح نخواهد چرخید.

وی تصریح کرد: اجرایی کردن این امور ثابت می کند که کشورهای متجاوز برای توقف تجاوزهای خود صادق هستند؛ بنابراین درخواست ما خروج نیروهای بیگانه، بازسازی و جبران خسارت و عدم دخالت های خارجی و سلطه استعماری در یمن است.

این مقام یمنی در پایان گفت که بندر الحدیده و فرودگاه صنعا همچنان در محاصره و تحریم هستند و ورود جزئی کشتی ها به بندر الحدیده و پروازهای ناچیز در فرودگاه صنعا نیاز ملت یمن را برطرف نمی کند.

به گزارش ایرنا، پیشتر «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با تصریح بر اینکه طرفین در این کشور باید فوراً تحریکات نظامی را متوقف کنند، برای آتش بس پایدار در سراسر یمن آماده شوند و با آن موافقت کنند، گفته بود: طرفین باید فورا تنش اقتصادی را کاهش دهند و به اولویت‌های اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت بپردازند.

یمن بیش از هشت سال است که شاهد جنگ تحمیلی و مستمر بین نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن با متجاوزان ائتلاف آمریکایی - عربی است که تبعات آن در ابعاد مختلف منعکس شده و بنا به گزارش سازمان ملل، به بدترین بحران انسانی در جهان تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها