گزارش العالم درباره مخالفت ها با تفاهمنامه مهاجرتی تونس با اتحادیه اروپا+ ویدئو

جمعه 30 تير 1402 - 22:25

امضای یادداشت تفاهم همکاری مشترک فراگیر میان تونس و اتحادیه اروپا با مخالفت هایی در تونس روبرو شده است.

العالم - آفریقا

توافق تونس و اتحادیه اروپا که شامل موضوع مهاجرت نیز است، در حالی نهایی شد که نگرانی‌های حقوق بشری درباره وضعیت پناهجویان همچنان ادامه دارد.

جبهه نجات تونس که مخالف دولت است غفلت اروپایی ها از آزادی و دموکراسی در تونس را محکوم کرد. جنبش های مدنی و مدافع حقوق بشر نیز تهدید کردند که برای جلوگیری از اجرای این تفاهمنامه تلاش خواهند کرد.

نهادهای مدنی برای اعمال فشار علیه مقامات تونسی، تظاهراتی در اعتراض به تفاهمنامه مذکور برگزار کردند. ناظران نیز درباره نبود یک هماهنگی میان کشورهای مغرب عربی و دیگر کشورهای افریقایی در این خصوص ابراز تعجب کردند.

رمضان بن عمر سخنگوی همایش حقوق اقتصادی اجتماعی تونس به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت که تمام گروههای مدنی، سیاسی و مبارزاتی تلاش می کنند مانع اجرای هر توافقی شوند که باعث هتک حرمت مهاجران، تبدیل تونس به زندانبان مهاجران، قانونی شدن بازداشتگاههای مهاجران و اخراج آنان شود.

ماهر حنین فعال سیاسی گفت که پذیرش اخراج مهاجران در توافق با اتحادیه اروپا آنهم بدون هماهنگی با کشورهای آفریقایی و مغرب عربی نادرست است.

طارق لملوم کارشناس امور مهاجرت از لیبی گفت: بیش از 190 نفر از مهاجرین با خطر اخراج مواجهند که وضعشان بسیار بد است و به همین دلیل دو کشور لیبی و تونس باید این مشکل را حل کنند.

پیش از برپایی نشست بین المللی مهاجرت در پایتخت ایتالیا، نیروهای مدنی در تونس و آفریقا گفتگو ها و رایزنی هایی برای حمایت از مهاجران بویژه کسانی که اخیرا به مرزهای لیبی و تونس رانده شده اند، برگزار کردند.

پربیننده ترین خبرها