شورای عالی اسلامی عراق: موضع بغداد در برابر اقدام هتاکانه سوئد شجاعانه بود

شنبه 31 تير 1402 - 16:05

سخنگوی شورای عالی اسلامی عراق تاکید کرد که واکنش خودجوش مردم عراق به توهین به قرآن کریم و پرچم کشورشان پیام محکمی بود که دولت عراق با تکیه بر آن، به موضع رسمی و شجاعانه خود در قطع روابط با سوئد ادامه داد.

العالم _ عراق

علی الدفاعی سخنگوی شورای عالی اسلامی عراق در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: اهانت به قرآن کریم زیر چتر رسمی و قانونی دولت سوئد، گامی در چارچوب اجرای پروژه ای است که منطقه و ارزش ها، انسجام و ثبات آن را هدف قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه و عراق به ویژه در این مدت در وضعیت ثبات و آرامش به سر می بردند، در حالی که امروزه می بینیم که دنیای غرب درگیر مشکلات داخلی، جنگ اوکراین، مشکل انرژی و مشکلات دیگر است و درست در همین زمان اهانت به ارزش های دینی اتفاق می افتد تا مشکلات غرب تحت الشعاع قرار گیرد و فراموش شود.

سخنگوی شورای عالی اسلامی عراق هشدار داد: ما معتقد نیستیم که این یک موضوع فردی است و توسط یک فرد مهاجر به این شکل انجام می شود، بلکه پروژه ای است با هدف از بین بردن ثبات و انسجام ملت های منطقه، تا ما همچنان درگیر اختلافات باشیم و این در واقع هدف اصلی اتفاقات اخیر در خصوص هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک است.

علی الدفاعی خاطرنشان کرد: پیام مهم مردمی و موضع رسمی کشور این بود که مردم عراق با قدرت به این اقدامات شنیع اعتراض کردند و از همان لحظه اول در صحنه حضور داشتند و موضع خود را اعلام کردند بدون آنکه لحظه ای در دفاع از ارزش های دینی و ملی خود درنگ کنند.

وی تصریح کرد: که موضع شجاعانه مردم عراق پیامی قوی بود که دولت عراق با تکیه بر آن برای قطع روابط کشور هتاک و ایستادگی بر موضع رسمی و شجاعانه خود، به آن تکیه کرد.

علی الدفاعی افزود: دولت عراق با توجه به رعایت مبانی دیپلماسی، مستقیم به این اقدام واکنش نشان نداد اما آنگاه که سوئد در اقدام توهین آمیز، از این فرد حمایت و پوشش امنیتی و رسمی را برای او فراهم کرد، دولت عراق سفیر سوئد را احضار کرد و طی نامه ای خواستار این شد که این اقدام دیگر تکرار نشود، در غیر این صورت به قطع روابط منجر خواهد شد.

وی گفت: دولت عراق از کانال های متعدد پیام های دیپلماتیک ارسال کرد، یعنی از ابزار دیپلماتیک تا حد امکان برای مقابله با این بحران به استفاده کرد اما دولت سوئد به این موضوع رسیدگی نکرد و در نتیجه دولت عراق در خصوص قطع روابط و اخراج سفیر سوئد، موضع شجاعانه ای اتخاذ کرد.

پربیننده ترین خبرها