دبیرکل سازمان ملل استفاده اوکراین از مهمات خوشه‌ای آمریکایی را محکوم کرد

دبیرکل سازمان ملل استفاده اوکراین از مهمات خوشه‌ای آمریکایی را محکوم کرد
شنبه 31 تير 1402 - 17:27

دبیرکل سازمان ملل استفاده دولت اوکراین از مهمات خوشه‌ای آمریکایی را در جنگ با روسیه محکوم و نسبت به ادامه این موضوع شدیدا ابراز نگرانی کرد.

العالم - اروپا

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «یو اس ای تودی» آمریکا، استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در جلسه ای مربوط به استفاده از مهمات خوشه ای آمریکایی توسط دولت اوکراین در جنگ، گفت که شخص دبیرکل گزارش های مربوط به این موضوع را بسیار نگران خواند و آنرا محکوم کرده است.

وی شب گذشته در یک نشست تخصصی در سازمان ملل در این خصوص گفت: ما هم این گزارش ها را دیده ایم، آنها بسیار نگران کننده هستند. همانطور که قبلا گفتیم، این نوع مهمات باید به تاریخ سپرده شده باشند و دیگر مورد استفاده قرار نگیرند.
در هفتم ژوئیه (۱۶ تیر) جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود را برای ارائه مهمات خوشه ای به دولت اوکراین اعلام کرد و یک هفته بعد وزارت دفاع آن کشور تصریح کرد که اوکراین این مهمات را نه تنها از آمریکا بلکه از کشورهای دیگر نیز دریافت کرده است.
به گفته ایگور کوناشنکوف سخنگوی رسمی وزارت دفاع اوکراین، نیروهای مسلح این کشور قبلا هم از مهمات خوشه ای برای بمباران دونباس استفاده کرده بودند.

رسانه های آمریکایی همچنین گزارش دادند که مهمات خوشه ای که توسط پنتاگون تامین می شود، قبلا نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، چون جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه این موضوع را تایید کرده بود.

وی با اعلام اینکه اوکراین یک هفته است که از مهمات خوشه ای تامین شده توسط آمریکا در جنگ کشورش با روسیه استفاده می کند گفت: این مهمات حدود یک هفته است که در میدان جنگ مورد استفاده قرار می گیرند. با بازخوردی که از اوکراینی ها دریافت می کنیم، متوجه شدیم که اوکراینی ها از این نوع تسلیحات به اندازه کافی و بطور موثر استفاده می کنند.

یک گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه نیز حاکی است که دیده بان حقوق بشر هم در این خصوص گفته است که انتقال این سلاح ها به کی یف ناگزیر منجر به رنج طولانی مدت برای غیرنظامیان خواهد شد و انتقادات بین المللی از استفاده از آنها را تضعیف خواهد کرد.

براساس این گزارش، استفاده ادامه دار از مهمات خوشه ای ثابت می کند که نیروهای اوکراینی وظیفه خود را در کشتن هر چه بیشتر غیرنظامیان می بینند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی با اعلام این خبر در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: چاشنی‌های منفجر نشده، مین های زمینی و مهمات خوشه ای برای سال های آینده تهدیدی برای غیرنظامیان خواهد بود، چون تقریباً یک سوم اوکراین با گلوله های منفجر نشده پوشیده شده است.
گوستاوو مانریک وزیر امور خارجه اکوادور نیز دیروز پس از دی کارلو، از طرف های درگیر خواست تا از استفاده از بمب های خوشه ای خودداری کنند.

در هر حال این هشدار مقامات سازمان ملل در حالی مطرح می شود که دولت بایدن بمب های خوشه ای خود را در قالب بسته نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری امنیتی به اوکراین ارسال کرده است.

به گفته کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، واشنگتن «مدرن ترین» بمب‌های خوشه‌ای خود را ارسال کرده است.

شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه نیز درخواستی با امضای ۱۶۵ سناتور را ارائه کرد و از پارلمان‌ها و سازمان‌های پارلمانی جهان خواست تا تصمیم واشنگتن مبنی بر ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را که منجر به عواقب انسانی جدی می‌شود، محکوم کنند.

به گزارش ایرنا، سناتورهای روس یادآور شدند که آمریکا در طول تاریخ از مهمات خوشه‌ای در بسیاری از درگیری‌ها از ویتنام تا یوگسلاوی و افغانستان استفاده کرده است. آنها تاکید کردند که «تجربه‌ی استفاده از مهمات خوشه‌ای در نقاط مختلف جهان نشان‌ می‌دهد که این مهمات سال‌ها پس از پایان فعالیت‌های نظامی نیز می‌توانند منفجر شوند و غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان و سالمندان را کشته و یا زخمی کنند.»

پربیننده ترین خبرها