اسلامی خبر داد:

مذاکره و همکاری ایران با برخی کشورها برای ساخت نیروگاه‌

مذاکره و همکاری ایران با برخی کشورها برای ساخت نیروگاه‌
يکشنبه 1 مرداد 1402 - 21:45

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در ساخت نیروگاه‌ها در کشور مذاکراتی با کشورهای مختلف برای انجام برخی کارهای مشترک انجام شده، گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، تهیه سوخت نیروگاه‌ها به ویژه برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس است که در این زمینه به دنبال بومی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت علمی دانشمندان ایرانی هستیم.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونان وی در نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پس از دیدار از راکتور تحقیقاتی شهید فخری‌زاده تهران و نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت شهدای هسته‌ای به ویژه شهید داریوش رضایی‌نژاد اظهار کرد: در این دوره از مدیریت سازمان انرژی اتمی بحث معرفی اقدامات و دستاوردهای سازمان آن‌هم با توجه به ذهنیت سنگین و روایتگری که علیه صنعت هسته‌ای ایران به راه انداخته‌اند، به عنوان یک تکلیف شناخته می‌شود.

وی افزود: این مساله مهم بود تا ما بتوانیم ایفای نقش این صنعت و فناوری‌ هسته‌ای را به عنوان موتور پیشران و شکافنده علوم و فنون را به نمایش بگذاریم.

معاون رییس جمهور گفت: برای نمایش نقش صنعت و فناوری هسته‌ای، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران تهیه، تدوین و تصویب شد که یک ریل‌گذاری مناسب برای رسیدن به مقصد در صنعت هسته‌ای کشور بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس تکالیف تعیین شده ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ و با حضور رییس جمهور از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران رونمایی شد.

اسلامی با بیان اینکه سند چشم‌انداز سازمان انرژی اتمی ایران مسیر تعیین شده و ریل‌گذاری برای رسیدن به مقصد به شمار می‌آید تصریح کرد: با این سند سازمان انرژی اتمی ایران هم‌اکنون شناخت مناسبی از مسیر پیش روی خود در درون و بیرون کشور داشته و با راهبردی مشخص کار را پیش می‌برد.

معاون رییس جمهور با اعلام اینکه با استناد به این سند سازمان انرژی اتمی ایران توانست یک سال پرشور، پرنشاط و پرتلاشی را در ۱۴۰۱ تجربه کند گفت: سال گذشته ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی داشتیم که این یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این مساله نشان داد که جهت‌گیری و نیز راهبرد تعیین شده، صحیح بوده و با تداوم آن در سال ۱۴۰۲ این حرکت را ادامه می‌دهیم.

اسلامی با اشاره به دیدار دست‌اندرکاران صنعت هسته‌ای کشور بعد از ۱۰ سال با مقام معظم رهبری تصریح کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشراف و شناختی که دارند، در دیدار ۱.۵ ساعته از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای، آن را نمایشگاه خوب، خشنودکننده و دلگرم‌کننده دانستند.

وی افزود: یکی از نکات مهم در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود که ایشان بر تاثیر صنعت هسته‌ای در زندگی مردم و اعتبار بین‌المللی آن و همچنین باور، روحیه و اعتماد به نفس فعالان این صنعت برخلاف همه روایتگری‌ها تاکید داشتند. ایشان در این دیدار تاکید کردند با وجود همه تهدیدها، ترور، تحریم و فشارها به روحیه و اعتماد به نفس دانشمندان ما در این صنعت که در مرز دانش قرار دارد، خدشه‌ای وارد نشده است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نگاه ویژه مقام معظم رهبری به صنعت هسته‌ای باعث شد تا سازمان انرژی اتمی ایران، قدرتمندتر و مصمم‌تر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد گفت: یکی از نکاتی که در دیدار با مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید شد، تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بود که تحقق این هدف را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ساخت نیروگاه‌ها در کشور مذاکراتی با کشورهای مختلف برای انجام برخی کارهای مشترک انجام شده است افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، تهیه سوخت نیروگاه‌ها به ویژه برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس است. در این زمینه به دنبال بومی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت علمی دانشمندان ایرانی هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره سوخت در کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ ظرفیت و تعداد معادن فعال در کشور را افزایش دادیم و توانستیم از یک کارخانه تولید کیک زرد بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: در ۱.۵ سال گذشته برای تکمیل زنجیره سوخت، ظرفیت شناسایی و بهره‌برداری از معادن را گسترش دادیم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: امروز ذخایر اورانیوم ما در کشور قابل مقایسه با گذشته نیست به‌طوری‌که هم اکنون ۸ معدن فعال در کشور داریم که برنامه‌ریزی شده تا پایان امسال از ۶ معدن دیگر بهره‌برداری شود. این مساله علاوه بر اشتغالزایی و استخراج اورانیوم از معادن و فرآوری به روش هیپلیچینگ، موجب پشتیبانی از زنجیره عناصر با ارزش می‌شود.

در ادامه این دیدار اسلامی پاسخگوی سوالات اعضای کمیسیون انرژی مجلس بود که ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در سازمان انرژی اتمی ایران، بر مسایلی نظیر توسعه اقتصادی و لزوم تجاری‌سازی دستاوردهای سازمان، الزام بر همراهی دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با سازمان انرژی اتمی و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی با توجه به داشتن دانشمندان برجسته در کشور تاکید داشتند.

پربیننده ترین خبرها