بشار اسد: غرب از اوکراین به عنوان ابزار استفاده کرد

بشار اسد: غرب از اوکراین به عنوان ابزار استفاده کرد
سه شنبه 3 مرداد 1402 - 22:34

رئیس جمهور سوریه در دیدار با فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت که آمریکا و غرب، بحران سیاسی و اقتصادی جهانی را ایجاد کردند و باعث شدند بی‌ثباتی در سطح جهانی به وجود آید.

العالم - سوریه

بشار اسد رئیس جمهور سوریه شامگاه امروز سه‌شنبه میزبان الکساندر لاورنتینف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و هیأت همراه وی بود.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، اسد و لاورنتینف در این دیدار، بازگشت آوارگان سوری و اقدامات انجام شده در این زمینه و ایده‌ها و پیشنهادهایی را بررسی کردند که در سطح کشورهای عربی و بین‌المللی برای حل این معضل مطرح شده است.

کمیساریای اروپایی برای کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که تعداد پناهندگان سوری در اردن ۶۶۰ هزار نفر هستند که ۶۶ درصد آن‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند. طبق این آمار اردن پس از ترکیه و لبنان بیشترین تعداد پناهجویان سوری را در خود جای داده است.

طرفین همچنین لجاجت ترکیه در خروج از اراضی سوریه و کمک‌های انسان‌دوستانه به شهروندان سوری را بررسی کردند؛ شهروندانی که در مناطق تحت اشغال گروههای تروریستی زندگی می‌کنند.

بشار اسد در این دیدار گفت: آمریکا و غرب، بحران سیاسی و اقتصادی جهانی را ایجاد کردند و باعث شدند بی‌ثباتی در سطح جهانی به وجود آید. هدف این کشورها، از بین بردن جایگاه روسیه و حضور آن در سطح بین‌الملل است و در همین راستا، از اوکراین به عنوان ابزار استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه تأثیرات معیشتی، اجتماعی و اقتصادی بحران اوکراین بر غرب و آمریکا در حال عمیق شدن است، گفت: ثبات روسیه بر سر مواضع خود در قبال غرب و آمریکا، یکی از عواملی است که نوید تولد جهان چند قطبی را می‌دهد که همه کشورهای و ملتهایی به آن چشم دوخته‌اند که به دنبال دفاع از حاکمیت، منافع ملی و استقلال در تصمیمات خود هستند.

لاورنتینف هم تأکید کرد که روسیه همچنین از سوریه حمایت خواهد کرد تا امنیت و ثبات به ملت سوریه بازگردد و همکاری بین دو کشور ادامه خواهد داشت تا بازگشت آبرومندانه آوارگان سوری صورت گیرد. لذا روسیه به صورت قاطع، مخالف سیاسی کردن این پرونده است.

بشار اسد دوازدهم تیر ماه گذشته میزبان ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن بود و طرفین در این دیدار، مسئله بازگشت آوارگان سوری و روابط دوجانبه بین «امان» و دمشق را بررسی کردند. اسد گفت که بازگشت امن آوارگان سوری به شهرها و روستاهای خود، اولویت دولت سوریه است.

رئیس جمهور سوریه با تأکید بر لزوم فراهم کردن زیرساختها برای بازگشت آوارگان، تأکید کرد: تمام اقداماتی که دولت سوریه در زمینه قانونگذاری یا حقوقی یا مصالحه انجام داده است، بستر مناسبتری را برای بازگشت آوارگان فراهم خواهد کرد.

وی همچنین گفت که مسئله آوارگان، یک مسئله انسانی و اخلاقی محض است که نباید سیاسی شود. الصفدی هم از تلاشهای اردن از در زمینه بازگشت آوارگان و ایده‌های جدیدی که در این زمینه مطرح شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

اردن در ۲۳ مارس (سوم فروردین) از ارائه طرح و ابتکار جدیدی برای حل بحران سوریه خبر داد که بر اصل مشارکت کشورهای عربی در این مسأله تأکید داشت، بسیاری از کشورهای عربی حتی قطر نیز از ابتکار اردن استقبال کردند.

طرح پیشنهادی اردن شاهد اقدام برای تغییر تدریجی رفتار دمشق در ازای مشوق‌هایی است که به دقت برای منافع ملت سوریه تنظیم می‌شود و هدف از آنها اجرای راه حل سیاسی و تلاش برای جلب حمایت سوریه است.

به موجب این طرح، هر پیشنهادی به حکومت سوریه با یک مطالبه همراه است که در آنها تمرکز اصلی بر مسائل انسانی با مشارکت مستقیم کشورهای عربی و رفع نگرانی درباره نبود نقش کشورهای عربی است. این طرح با یک جدول زمانی درباره پیشنهادهای عرضه شده به دمشق و مطالبات از آن همراه است.

پربیننده ترین خبرها