رونمایی ترکیه از یک سامانه دفاعی ضد پهپاد

رونمایی ترکیه از یک سامانه دفاعی ضد پهپاد
شنبه 7 مرداد 1402 - 13:53

شرکت صنایع نظامی ترکیه در نمایشگاه صنایع دفاعی استانبول، از یک سامانه دفاعی ضد پهپادی به نام «فیلکس» رونمایی کرد.

العالم - ترکیه

«سلجوق آلپ ارسلان» مدیر شرکت «متکسان» ترکیه که در حوزه صنایع نظامی فعالیت می‌کند، امروز (شنبه) از طراحی و تولید یک سامانه دفاعی ضد هوایی به نام «فیلکس» خبر داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، او گفت که این سامانه دارای یک سیستم الکترونیکی همراه با یک سیستم فرماندهی و کنترل است و راداری که در داخل سیستم عمل می‌کند، قادر است پهپادها را در آسمان به شکل یک گنبد ۳۶۰ درجه ردیابی کند.

به گفته آلپ ارسلان، این سیستم قادر به پخش پارازیت و حفاظت کامل از تأسیسات و نیروها در برابر پهپادها به خصوص پهپادهای انتحاری است. این سامانه در شانزدهمین نمایشگاه دفاعی استانبول موسوم به «IDEF ۲۰۲۳» که از ۲۵ الی ۲۸ جولای برگزار شد، به نمایش درآمد.

به نوشته آناتولی با افزایش موارد استفاده از پهپادها به خصوص پهپادهای انتحاری در جنگ‌ها، میزان سرمایه‌گذاری در حوزه دفاع ضد پهپادی نیز در ترکیه افزایش یافته و شرکت متکسان نیز پژوهش‌ها و فعالیت‌هایی در حوزه شنایایی، ره‌گیری و انهدام پهپادها انجام داده است.

سامانه دفاعی ضد هوایی «فیلکس» بر روی سکوهای متحرک و ثابت تعبیه می‌شود و از سامانه راداری «Retinar AESA» بهره می‌برد و می‌تواند اهداف کوچک و بزرگ و با هر سرعت و ارتفاعی را شناسایی کند.

به گفته آلپ ارسلان، پهپادها با اینکه در ارتفاع پایین و سرعت کم پرواز می‌کنند، اما تهدید جدی در مناطق نبرد محسوب می‌شوند و به دلیل ارزان قیمت بودنشان جایگاه مهمی در میان ارتش‌ها پیدا کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها