گزارش العالم از نمایشگاه «جدال نار با نور»

يکشنبه 8 مرداد 1402 - 21:21

در نکوهش اهانت به قرآن کریم، نمایشگاهی از کاریکاتور و انیمیشن در تهران با حضور هنرمندان چندین کشور افتتاح شد و بیش از 60 اثر هنری در آن به نمایش درآمد.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار العالم، پس از اهانت های مکرر به قرآن کریم در سوئد و دانمارک که خشم جهان اسلام را برانگیخت، نمایشگاهی با عنوان «جدال نار با نور» در نگارخانه «ابو الفضل عالی» در تهران برپا شد تا بی اعتنایی به احساسات مسلمانان را محکوم کند.

علی فروزانفر، معاون هنری بنیاد هنری انقلاب اسلامی به خبرنگار العالم گفت: کشورهای غربی به بهانه آزادی بیان، توهین به مقدسات اسلامی را مجاز دانسته اند و در مذمت آن این نمایشگاه برپا شد. الحمدلله ایده این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان داخل و خارج از ایران مواجه گردید و 66 اثر در زمینه های مختلف به دست ما رسید.

در این نمایشگاه مجموعه ای از کاریکاتورها و تصاویر متحرک ارائه شده است که بیانگر گستاخی عمل و میزان خطای آنها در حق اسلام و مسلمین است.

ابراهیم بریمانی فرندی مدیر نگارخانه ابوالفضل عالی گفت: در واقع مجری این اقدام شنیع از هر گونه اصول و معیارهای حقوق بشر تهی است؛ غافل از اینکه این اقدام او باعث اتحاد مسلمانان جهان خواهد شد. این نمایشگاه را افتتاح کردیم تا بستری برای ابراز نظر باشد، هنر در این زمینه نقش اساسی دارد و بیش از شصت اثر هنری از ایران، عراق و یمن به دست ما رسیده است.

تجاوز به حریم ادیان و مقدسات آنها، در موازین بین المللی و حقوق بشری محکوم و با ارزش ها و اصول انسانی در تعارض است.

«قرآن کریم، کتاب معجزه پیامبر و راهنمای بشر برای افراد خواهان هدایت است.» این پیامی است که گروهی از هنرمندان در واکنش به هتک حرمت و آتش زدن کتاب خدا از طریق نقاشی های خود می خواهند منتقل کنند.

نمایشگاه «جدال نار با نور» که به تولیدات هنرمندان در محکوم کردن توهین به ساحت مقدس قرآن کریم، اختصاص دارد روز 3 مردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گالری ابوالفضل عالی واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل آثاری از ۲۱ هنرمند از جمله سید مسعود شجاعی طباطبایی،‌ عباس گودرزی،‌ محمد رضا دوست محمدی، ‌سالار عشرت خواه،‌ حسین نقیبی،‌ عامر الجازع‌ و احمد خلیل از عراق و کمال شریف از یمن است که کارتون، کاریکاتور و پوسترهایی در واکنش به اهانت به قرآن کریم در سوئد در اندازه‌های ۷۰× ۵۰ خلق کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها