تظاهرات و درگیری در پایتخت سنگال

سه شنبه 10 مرداد 1402 - 09:14

به دنبال بازداشت عثمانو سونکو رهبر مخالفان دولت سنگال شهر داکار پایتخت این کشور شاهد درگیری و تظاهرات بود.

العالم - آفریقا

سونکو، چهره اصلی مخالفان سنگال روز دوشنبه به تحریک شورش متهم و حزب او منحل شد با این حکم او دیگر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نخواهد بود.

عثمان سونکو، چهره اصلی مخالفان سنگال روز دوشنبه به تحریک شورش متهم شد و حزب او منحل شد و نگرانی‌ها در مورد ناآرامی‌های بیشتر دو ماه پس از درگیری‌های مرگبار افزایش یافت.

سونکو، نامزد ریاست جمهوری و سرسخت‌ترین منتقد رئیس جمهور مکی سال، با مجموعه‌ای از مشکلات حقوقی روبرو شده است که به گفته او برای دور نگه داشتن او از سیاست طراحی شده است.

محکومیت غیابی او به دو سال حبس در ماه گذشته در یک پرونده فساد اخلاقی باعث درگیری‌هایی شد که طبق گفته دولت ۱۶ نفر، به گفته عفو بین الملل ۲۴ نفر و به گفته حزب پاستف سونکو ۳۰ نفر کشته شدند. اما او با وجود این حکم به زندان نیفتاده بود.

او روز جمعه به دلیل اتهامات جدیدی که به اظهارنظر‌هایی که انجام داده، تجمعاتی که از سال ۲۰۲۱ برپا کرده است و سایر موارد دستگیر شد. اتهامات جدید شامل تضعیف امنیت کشور، ارتباط جنایتکارانه با یک سازمان تروریستی، انتشار اخبار نادرست و سرقت است.

کمتر از دو ساعت پس از صدور کیفرخواست سونکو، وزیر کشور سنگال اعلام کرد که حزب سونکو به دلیل دعوت به شورش که منجر به تخریب و تلفات جانی شده است، منحل خواهد شد.

دادستان عمومی سنگال روز شنبه گفت که این پرونده حقوقی جدید "ربطی" به پرونده فساد اخلاقی برجسته‌ای که سونکو به خاطر آن در اول ژوئن محکوم شد، ندارد. این حکم او را واجد شرایط انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نمی‌کند. اما وکلای او اعلام کرده اند که دستگیری او در روز جمعه محکومیت او را در پرونده فساد اخلاقی لغو کرد، زیرا او به صورت غیابی محاکمه شده بود.

پربیننده ترین خبرها