خالد البطش در گفتگو با العالم: تشکیلات خودگردان مطالبات جنبش جهاد اسلامی برای آزادی مبارزان را نادیده گرفت

خالد البطش در گفتگو با العالم: تشکیلات خودگردان مطالبات جنبش جهاد اسلامی برای آزادی مبارزان را نادیده گرفت
سه شنبه 10 مرداد 1402 - 20:14

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی گفت: این جنبش از زمان وقوع چنددستگی و وقایع ناگوار آن، تلاش بسیاری برای رفع اختلافات به منظور حفظ جان فلسطینان مبذول کرده است.

العالم ـ فلسطین

خالد البطش از رهبران جنبش جهاداسلامی و عضو دفتر سیاسی این جنبش در گفتگویی تحت عنوان "جنبش جهاد اسلامی و نشست گروه های فلسطینی در قاهره" در برنامه "ضیف وحوار" که از شبکه العالم پخش می شود، تاکید کرد: جنبش جهاداسلامی برای کاهش تنش در صحنه ملی فلسطین از هیچ کوششی فروگذارنبوده است؛ این جنبش می کوشد تا از گسترده شدن چنددستگی ها که به نوبه خود موجب تشدید درگیری ها می شود، جلوگیری کند. جنبش جهاد اسلامی بر این عقیده است که موضع ملی اش در مسیر درست قرار دارد.

وی افزود: گردان جنین در نبرد جنین شگفت انگیز ترین حماسه ها را به ثبت رساند. گروهان های قدس نیز در عرض یک روز 7 خودروی زرهی اسرائیلی را منفجر کردند. این نبرد عزت و افتخاری عظیم برای ملت فلسطین رقم زد. این نبرد حاکی از حمایت گسترده فلسطینیان از سلاح مقاومت و گزینه مقاومت است.

این رهبر جنبش جهاد اسلامی خاطرنشان کرد: محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان تشکیل نشست دبیران کل گروه های فلسطینی شد و برای این نشست عنوان مشخصی تحت نام "توافق بر راهبردی ملی برای مقابله با رژیم اشغالگر و شهرکسازی" تعیین کرد و این همان چیزی بود که جنبش جهاد اسلامی همواره به آن دعوت می‌کرد؛ از این رو از این نشست استقبال کرد. اما آنچه که رخ داد آن است که یک تهاجم امنیتی از سوی تشکیلات خودگردان علیه مبارزان گردان جنین و دیگر گروهها حتی مبارزان جبهه دموکراتیک صورت گرفت.

البطش خاطرنشان کرد: جنبش جهاد اسلامی از رفتار تشکیلات خودگردان و تهاجم امنینی آن علیه مبارزان فلسطینی غافلگیر شد. برخی علل غیر از علل اعلام شده، سبب شد تا تشکیلات خودگردان دست به چنین اقدامی بزند؛ بدین معنا که هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی همچنان پابرجاست.

وی خاطرنشان کرد که جهاد اسلامی موج دستگیری ها از سوی محمود عباس علیه مبارزان فلسطینی در زمانی که از گروههای فلسطینی برای گفتگو در قاهره دعوت می شود، را اقدامی اخلالگرانه از سوی وی دانست.

این رهبر جهاد اسلامی خواهان آزادی مبارزان فلسطینی شد و گفت: هدف از این دیدار و گفتگو در قاهره چیست؟

البطش درباره علل عدم حضور جنبش جهاد اسلامی در نشست قاهره گفت: جنبش جهاد اسلامی برای حضور در این نشست اصرار داشت و اگر در آخرین لحظات برخی از برادران ما از زندانهای تشکیلات آزاد می‌شدند، جهاد اسلامی قطعا در این نشست مشارکت می کرد؛ من شخصا با یک مسئول امنیتی ارشد در تشکیلات خودگردان دیدار کردم اما تشکیلات خودگردان مطالبات جنبش جهاد اسلامی مبنی بر آزادی مبارزان فلسطینی را برآورده نکرد.

وی اظهار داشت: طرف مصری تلاش‌های بسیاری در این خصوص مبذول کرد و برای فراهم کردن فضای مناسب به منظور برگزاری نشست، تماس هایی میان جهاد اسلامی و حماس و تشکیلات خودگردان برقرار کرد و از تشکیلات خودگردان خواست تا مبارزان بازداشت شده را آزاد کند؛ اما تشکیلات با درخواست طرف مصری مخالفت کرد.

خالد البطش اظهار داشت: هدف جنبش جهاد اسلامی تحریم نشست قاهره نیست؛ بلکه هدفش آزادی مبارزان فلسطینی است. و به رغم مداخله طلال ناجی دبیر کل جبهه مردمی برای گفتگو با سران تشکیلات خودگردان، اما تلاشهایش با شکست مواجه شد.

پربیننده ترین خبرها