در گفتگوی یک رهبر سیاسی با العالم مطرح شد:

نگرانی شهروندان نیجر از مداخله نظامی فرانسه در این کشور/ نیجر در محاصره گروه های تروریستی است

چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 10:58

یکی از رهبرای سیاسی جزب التجدید نیجر، گفت که اوضاع امنیتی در این کشور به دلیل فعالیت گروه های تروریستی در مثلث مرزی بین مالی، بورکینافاسو و نیجر از 10 سال پیش ناآرام و آکنده از هرج و مرج بوده است.

العالم - آفریقا

عمر مختار الانصاری، یکی از رهبرای سیاسی جزب التجدید نیجر، با شرکت در برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم گفت: نیجر از همه طرف در محاصره گروه های تروریستی است. اما از نظر سیاسی از قبل اوضاع آن ناآرام و بحرانی بود و مخالفان، حزب حاکم را به تقلب در انتخابات متهم کردند مخصوصا که خود، در انتخابات در نیامی به بیش از 80 درصد آرا دست یافته بود.

وی تصریح کرد که پس از کودتای اخیر، اوضاع کشور بحرانی تر شده است.

الانصاری تصریح کرد که مخالفان کودتای نظامی معتقدند که کودتا، راه حل بحران ناامنی و بی ثباتی در این کشور نیست.

وی درباره اقدام فرانسه به خارج کردن اتباع خود از نیجر و پیش بینی مداخله نظامی این کشور برای نجات محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده، گفت: شهروندان نیجر به شدت نگران این موضوع هستند و از مرحله پس از خروج اتباع فرانسه آنهم با وجود وخامت اوضاع امنیتی به شدت هراس دارند.

او درباره تجمع در برابر سفارت فرانسه و برافراشتن پرچم روسیه و عکس پوتین در این تجمع نیز خاطرنشان کرد، این حرکت صرفا تلاشی است برای خشمگین کردن فرانسه زیرا مردم نیجر با حزب حاکم مخالف هستند و او را مورد حمایت فرانسه می دانند.

وی درباره اینکه این کودتا، حرکتی علیه مداخله فرانسه در نیجر بوده است، گفت: برخی از ناظران چنین عقیده ای دارند. کما اینکه برخی هم این کودتا را صرفا جنگ قدرت می دانند.

الانصاری درباره نگرانی غرب و آمریکا از وقوع کودتا در نیجر به بهانه دموکراسی و حمایت از رئیس جمهور منتخب گفت که غرب منافعی در نیجر دارد و طبیعی است که نگران باشد مخصوصا که در شرایط کنونی چندین سناریو پیش روی نیجر است و هیچ کس نمی داند چه پیش خواهد آمد.

پربیننده ترین خبرها