امریکا واهداف گسترش دامنه شوراي امنيت سازمان ملل

امریکا واهداف گسترش دامنه شوراي امنيت سازمان ملل
شنبه 14 مرداد 1402 - 08:47

العالم - تامل

امریکا با ایجاد شش کرسی دائمی جدید در شورای امنیت سازمان ملل، اما بدون حق وتو، به دنبال طرحی است تا از طریق آن نیروهایی که آنها را غیردوست می‌داند از شورای امنیت کنار بگذارد و در عین حال متحدان خود را به ان اضافه کند.

برای اولین بار از زمان تأسیس سازمان ملل، وپس از آنکه روسیه محکومیت تهاجم خود به اوکراین را وتو کرد، به نظر می رسد که غرب متوجه کاستی های این باصطلاح حق شد.

البته غربی که منتقد استفاده روسیه از حق وتو است، به این موضوع اشاره نمی کند که بیش از روسیه و چین از آن استفاده کرده، وآمریکا همواره از آن برای جلوگیری از محکومیت جنایات وتخلفات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ودیگر ملتهای عربی استفاده کرده است، علیرغم این واقعیت که اقدامات "اسرائیل" آشکارا اصول حقوق بین الملل را که غرب به آن می بالد، نقض می کند.

همچنین به نظر می رسد، آمریکا در نهایت به این واقعیت تن داده که نظام تک قطبی در حال فروپاشی است و اگر این اتفاق بیفتد، سازمان ملل نقشی را که برای آن ترسیم شده است نخواهد داشت. و از آنجایی که آمریکا با برخورداری از امتیاز میزبانی، عضویت دائم و حق وتو، همواره از سازمان ملل ستفاده ابزاری کرده است، بنابراین از دست دادن این امتیازات را تحمل نخواهد کرد ، از این رو با اقدامات پیشگیرانه ضمن به حداقل رساندن پیامدهای احتمالی، سعی دارد خود را حامی سایر کشورها نشان دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها