بحران فرماندهی در گروه تروریستی داعش

بحران فرماندهی در گروه تروریستی داعش
شنبه 14 مرداد 1402 - 17:36

برخی منابع و کارشناسان عربی از وجود بحران فرماندهی در گروه تروریستی داعش در نتیجه کشته و اسارت گرفته شدن تعداد زیادی از فرماندهان آن خبر دادند.

العالم - سوریه

تأخیر داعش در اعلام کشته شدن «ابوالحسین القرشی» سرکرده این گروه و متهم کردن «هیئة تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) به قتل وی در حالی که ترکیه سه ماه قبل مسئولیت کشته شدن او را بر عهده گرفته بود، سوالاتی را درباره بحران فرماندهی در این گروه تروریستی مطرح می‌سازد.

«ابو حذیفه الأنصاری» سخنگوی داعش پنج‌شنبه گذشته در یک فایل صوتی که در شبکه‌های مرتبط با داعش منتشر شد، مدعی شد که ابوالحسین القرشی توسط هیئة تحریر الشام در یکی از شهرک‌های حومه ادلب به قتل رسیده است.

وی به زمان کشته شدن القرشی اشاره نکرد و تنها گفت که داعش فرد دیگری را با نام «ابو حفص الهاشمی القرشی» به عنوان فرمانده جدید انتخاب کرده است.

ادعای الأنصاری در حالی است که پیشتر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ماه می گذشته گفته بود که سرکرده داعش در یک عملیات نیروهای اطلاعاتی ترکیه در سوریه کشته شده است. یک منبع آگاه در «الشرطة العسکریة» تحت حمایت ارتش ملی سوریه نیز گفته بود که یک سرکرده مهم داعش در جریان عملیات امنیتی نیروهای اطلاعاتی ترکیه در حومه شمالی حلب، خود را منفجر کرده و کشته شد.

در همین ارتباط «حسن ابوهنیه» پژوهشگر امور گروه‌های اسلامی گفت که داعش بدون شک از سال ۲۰۱۹ از بحران فرماندهی رنج می‌برد و دلیل آن هم کشته شدن شمار زیادی از فرماندهان آن توسط ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن، «قوات سوریا الدیمقراطیة»(قسد) ، دولت عراق و «هیئة تحریر الشام» است.

وبگاه «العربی الجدید» به نقل از ابوهنیه افزود که تأخیر در اعلام کشته شدن سرکرده سابق و معرفی سرکرده جدید بیانگر وجود مشکلاتی در فرماندهی این گروه به ویژه پس از وقوع نفوذهای امنیتی مکرر و لو رفتن مکان سرکرده‌های این گروه است.

به گفته وی سرکرده جدید داعش احتمالا تبعه عراق و فردی جوان است.

به گزارش فارس، طی چند سال گذشته تنها در یک منطقه چهار تن از سرکرده‌های مهم داعش به قتل رسیده‌اند.

پربیننده ترین خبرها