دادستان کل آمریکا: به اوکراین در تحقیقات جنایات جنگی کمک می‌کنیم

دادستان کل آمریکا: به اوکراین در تحقیقات جنایات جنگی کمک می‌کنیم
سه شنبه 17 مرداد 1402 - 03:15

مریک گارلند دادستان کل آمریکا اعلام کرد: وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با دادگاه کیفری بین‌المللی همکاری می‌کند و از دادستان‌های اوکراینی که تحقیقات جنایات جنگی را انجام می‌دهند، حمایت می‌کند.

العالم-آمریکا

مریک گارلند دادستان کل آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی گفت که کنگره اخیراً به دولت آمریکا برای کمک به دادگاه در تحقیقات درباره اتباع خارجی مرتبط با اوکراین اجازه داده است و وزارت دادگستری بخش مهمی از اقدامات آمریکا در این زمینه خواهد بود.

وی افزود: ما برای پیگیری عدالت و پاسخگویی منتظر پایان خصومت ها نخواهیم بود. ما از نزدیک با شرکای بین‌المللی خود برای جمع‌آوری شواهد و تشکیل پرونده‌ها همکاری می‌کنیم تا هنگامی که زمان پاسخگو ساختن مجرمان فرا رسد، آماده باشیم.

این مقام آمریکایی، همچنین وکلای خصوصی بیشتری را تشویق کرد تا برای کمک به اوکراینی ها داوطلب شوند.

گارلند گفت: ما نمی دانیم که آیا کسی که در مرگ آنها دست داشته، پاسخگو بوده است یا خیر. خانواده‌های قربانیان جنایات کنونی در اوکراین سزاوار این هستند که بدانند چه بر سر عزیزانشان آمده است. آنها مستحق عدالت هستند.

گارلند یک دادستان را منصوب کرده است تا در مرکزی که ماه گذشته در لاهه افتتاح شد، در تحقیقات علیه مقامات روسیه و اتهامات جنایات آنها فعالیت کند.

آمریکا عضو دیوان بین المللی کیفری (آی سی سی) نیست. از زمان اجرایی شدن معاهده رم که منجر به تاسیس این دادگاه شد، دولت‌ بیل کلینتون و دولت های آمریکا پس از وی به دلیل نگرانی‌ها از آغاز تحقیقات این دیوان علیه سربازان یا مقامات ارشد آمریکایی، نسبت به آن رویکردی انتخابی در پیش گرفتند.

با این حال، مخالفت آمریکا نسبت به این دیوان در دوران دولت ترامپ به اوج خود رسید، زمانی که این دیوان علیه دادستان ارشد سابق دیوان بین‌المللی کیفری و چندین دستیار به دلیل پیگیری تحقیقات در مورد جنایات جنگی مرتکب شده توسط سربازان آمریکایی در افغانستان و عراق و نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری و غزه تحریم شد.

دولت بایدن مدت کوتاهی پس از آغاز به کار، این تحریم ها را لغو کرد و تصمیم آن برای کمک فعالانه به دادگاه در تحقیقات اوکراین، گام دیگری به سوی همکاری با دیوان کیفری بین المللی است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها