تحلیل کارشناس مسائل نظامی از انگیزه اصلی آمریکا از حضور نظامی در منطقه+فیلم

چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 10:31

سرتیپ امین حطیط، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک، اهداف آمریکا از حضور نظامی در منطقه خلیج فارس را تشریح کرد.

العالم - جهان اسلام

حطیط در گفتگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم گفت: هدف آمریکا از حضور نظامی در خلیج فارس، یا آماده شدن برای جنگ است یا ابراز وجود و اعمال فشارهای روانی یا آموزش و آماده سازی نظامیان خود.

وی خاطرنشان کرد که البته هدف سوم، بعید است چرا که این کشور در شرایط کنونی نیازی به آموزش نیروهایش به منظور استقرار گسترده در خاورمیانه ندارد؛ لذا دو هدف دیگر باقی می مانند که اولی، آماده سازی برای جنگ و دومی ابراز وجود و قدرت نمایی برای اعمال فشار است.

امین حطیط تصریح کرد که سئوالی که اکنون مطرح است، این است که آیا آمریکا واقعا می تواند جنگی را شروع کند؟ در پاسخ باید گفت که آنگونه که از شواهد و حقایق بر می‌آید، آمریکا در استراتژی قدرت سخت شکست خورده است و هیچگاه حاضر نیست جنگ هایی را تکرار کند که نتایج عکس برایش داشته است با اینکه به ظاهر در میدان جنگ پیروز شده است اما پیامدهای آن در عمل، همواره گریبانگیر این کشور شده اند. نمونه این وضعیت را می توان در افغانستان دید. لذا بعید به نظر می رسد که آمریکا بخواهد جنگ تازه ای در خاورمیانه راه بیاندازد به ویژه اینکه اوضاع اوکراین و خاور نزدیک این کشور را به اندازه کافی درگیر کرده است. در حاضر موازنه قوا به نفع آمریکا نیست و این کشور تا الان نتوانسته است خواسته های خود را محقق کند. به این ترتیب فقط گزینه قدرت نمایی و اعمال فشار روانی باقی می ماند.

وی گزینه سوم را عامل اصلی حضور نظامی اخیر آمریکا در منطقه دانست و گفت: این کشور از اقدام عربستان در "صلح پکن" و حوادث اخیر در کنفرانس سران عرب به شدت نگران شده است لذا می خواهد به این ترتیب با اعمال فشار بر عربستان، این کشور را وادار به خروج از طرح صلح پکن کند.

پربیننده ترین خبرها