جنبش غیرنظامی در نیجر خواستار خروج فوری نیروهای فرانسوی شد

جنبش غیرنظامی در نیجر خواستار خروج فوری نیروهای فرانسوی شد
دوشنبه 23 مرداد 1402 - 01:36

جنبش غیرنظامی M۶۲ یکشنبه شب خواستار خروج فوری نیروهای فرانسوی از این کشور شد.

العالم-آفریقا

جنبش غیرنظامی M۶۲ خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای فرانسوی از خاک نیجر شد.

این جنبش همچنین از مردم نیجر خواست تا در مقابله با نیروهای بیگانه بسیج شوند و خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای فرانسوی از کشور شد.

کودتاچیان در نیجر تمامی قراردادهای نظامی منعقده قبلی با فرانسه را لغو کرده و بر همین اساس از نیروهای فرانسوی خواسته است که این کشور را ترک کنند.

فرانسه در واکنش به تصمیم کودتاچیان نیجر برای لغو توافقنامه‌های دوجانبه نظامی با پاریس اعلام کرد که فقط رئیس جمهور قانونی این کشور آفریقایی می‌تواند چنین تصمیمی بگیرد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری با بازداشت رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی و نخستین تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده نقطه پایان گذاشتند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومتر مربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

ايرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها