ژاپن و آمریکا به دنبال پدافند مخصوص موشک هایپرسونیک

ژاپن و آمریکا به دنبال پدافند مخصوص موشک هایپرسونیک
دوشنبه 23 مرداد 1402 - 02:26

ژاپن ادعا کرد در حال مذاکره با آمریکا بر سر تولید مشترک موشک مخصوص رهگیری موشک‌های هایپرسونیک (مافوق صوت) است.

العالم-آسیا

وزارت دفاع ژاپن ادعا کرد، این کشور مذاکراتی را با آمریکا بر سر توسعه و تولید آنچه که این وزارتخانه اولین موشک مخصوص رهگیری موشک‌های هایپرسونیک خواند شروع کرده است.

به نوشته روزنامه ژاپنی «نی‌کِی»، «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن روز جمعه قرار است در اجلاس سه جانبه با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی در کمپ دیوید حضور پیدا کند و انتظار می‌رود توافقی را در دیدار با بایدن حاصل کند.

موشک‌های هایپرسونیک با سرعت حدودا پنج برابر سرعت صوت و در ارتفاع پایین در اتمسفر پرواز می‌کنند.

شناسایی و رهگیری موشک‌های هایپرسونیک نسبت به موشک های بالستیک که در مسیری به شکل سهمی پرواز کرده و از اتمسفر خارج می‌شوند دشوار تر است. برخی کارشناسان معتقدند رهگیری موشک‌های هایپرسونیک تا زمانی که به نقطه برخورد نزدیک نشده اند سخت است.

پدافند فعلی ژاپن شامل موشک‌های رهگیر SM-3 مستقر در دریا برای رهگیری موشک‌های شلیک شده در زمان قرار داشتن در خارج از جو و همین طور موشک‌های هدایت شونده سطح به هوای پاتریوت PAC-3 مخصوص رهگیری موشک‌های بالستیک شلیک شده بعد از ورود مجدد آنها به جو است. کارشناسان نظامی غربی از این سامانه ها به این دلیل که قادر به پاسخ به موشک‌های هایپرسونیک نیستند انتقاد کرده‌اند.

دو کشور به دنبال موشک رهگیر جدیدی با قابلیت چرخش در پاسخ به تغییر مسیر موشک‌هایی که با سرعت بالا در مدار پایین پرواز می‌کنند هستند. آنها انتظار دارند چنین موشکی به نحوی طراحی شود که بتواند موشک‌های هایپرسونیک را قبل از آنکه به نقطه برخورد نزدیک بشوند رهگیری کند.

پیش از این رسانه‌ها گزارش دادند، چین در سال 2021 توانسته موشک‌های هایپرسونیک را با موفقیت آزمایش کند و روسیه نیز که پیشتر چنین موشکهایی را تولید کرده، از آنها در جنگ در اوکراین استفاده کرده است. کره شمالی نیز به جرگه کشورهایی که موشک‌های مافوق صوت را به صورت آزمایشی شلیک کردند پیوسته است. این تحولات فشار ها را بر ارتشهای ژاپن و آمریکا برای آنکه توانمندی پاسخ و بازدارندگی خود در رابطه با این موشک‌ها را تقویت کنند افزایش داده است.

به نوشته نشریه ژاپنی «نی‌کِی»، همکاری های میان آمریکا و ژاپن برای تقویت شناسایی و رهگیری موشکهای هایپرسونیک نیز ارتقا خواهد یافت. شناسایی موشک‌های پرواز کننده در ارتفاع پایین برای رادارهای زمینی از فواصل دور دشوار است. ژاپن و آمریکا به دنبال ایجاد یک «دسته از ماهواره ها» هستند که با داشتن ماهواره های فراوان، داده ها را برای بالا بردن دقت و سرعت شناسایی موشک‌ها پردازش کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها